För 30 år sedan spelade Andrej Tarkovskij in sin sista film.
Nu har den ryska fotografen Victoria Ivleva och hennes svenska kollega Ulla Tillgren gått i Tarkovskijs fotspår och träffat många av dem som på ett eller annat sätt bidrog till att filmen, inspelad på Gotland, blev av.
TEXT CHRISTER BJÖHLE FOTO VICTORIA IVLEVA, ULLA TILLGREN & KARL MELANDER
Gotland, Sverige, 1986. Sven Nykvist står för fotot och Anna Asp sköter scenografin, Anna-Lena Wibom producerar och Owe Svensson ansvarar för ljudet. Regissör är den ryske filmskaparlegendaren Andrej Tarkovskij. Dramat ”Offret” spelas in, med Gotland och Stockholm som huvudsakliga inspelningsplatser och med bland andra Erland Josephson, Allan Edwall och Susan Fleetwood i rollerna. Filmen kom att bli den ryske mästerregissören Andrej Tarkovskijs sista skapelse; han avled i cancer senare samma år. Leningrad, Sovjetunionen, 1980-tal. Den svenska journalisten och reportern Ulla Tillgren och den ryska journalisten och fotografen Victoria Ivleva träffas av en slump på ett café i Leningrad. Där och då inleds en vänskap som kommer att utvecklas och bibehållas i många år framöver. När Ulla Tillgren långt senare börjar arbeta som curator och agent för en rad fotografer, både i Sverige och utomlands, inleds ett sådant samarbete även med Victoria Ivleva. Den senare besöker sedan dess Sverige regelbundet. Under hösten 2015 gästar hon också Gotland, i samband med att hennes fotograferande var ämnet för en samtalskväll på Almedalsbiblioteket. Ulla och Victoria är båda sedan länge fascinerade av Andrej Tarkovskij och hans filmskapande, vilket föranleder ett besök på Närsholmen. – Victorias stora dröm har varit att se Gotland, eftersom Andrej Tarkovskij spelade in sin sista film på ön, berättar Ulla Tillgren. Solen sken under denna oktoberdag och duon tillbringade många timmar på Närsholmen och besökte platser som var väsentliga under produktionen av ”Offret”. – Det är en plats där gräset sjunger, beskriver Victoria Ivleva sin första upplevelse av Närsholmen och jämför det karga landskapet, tallarna och gräset med Ryssland. Under detta första gemensamma Gotlandsbesök beslutar sig Victoria Ivleva och Ulla Tillgren för att återvända till Närsholmen 2016 för att hylla Andrej Tarkovskij 30 år efter det att ”Offret” hade premiär. Närsholmen, Gotland, april 2016. Victoria Ivleva och Ulla Tillgren är tillbaka på ön, helt enligt planen. De har säkrat viss finansiering via ett stipendium från Gotland Film Lab, sedan Film på Gotland intresserat sig för projektet.
Duon har spårat en rad gotlänningar som på ett eller annat sätt deltog då ”Offret” spelades in. – Vi ville fånga det vardagliga, det som ingen annan brytt sig om att skilda. De personer som på något sätt, på ett litet eller stort sätt, spelat en roll för inspelningen, säger Ulla Tillgren. Besöket kommer att utmynna i tre delar. Först och främst görs en utställning, ”I Offrets spår på Närsholmen”, av Victoria Ivlevas bilder och Ulla Tillgrens nedtecknade minnesbilder av personerna de träffat. Utställningen premiärvisas i Kustateljén i Fårösund den 28 juni till den 1 juli, därefter i Närkvänni i När den 2–13 juli. Dessutom visas ”Offret” som utomhusbio på Närsholmen den 29 juni. Tanken var också att den ryske regissören Alexander Sokrov skulle delta som gäst under årets Bergmanvecka på Fårö, men han har tvingats lämna återbud på grund av sjukdom. Bergmanveckan har dock fått klartecken från en annan stor, rysk filmskapare: Andrej Zvjagintsev, med hyllade filmer som "Återkomsten" och "Leviatan" i sitt cv. För Ulla Tillgren och Victoria Ivleva innebar arbetet i Andrej Tarkovskijs fotspår många känslomässiga möten och upplevelser:
– Via en efterlysning i sociala medier har jag hittat några av de gotlänningar som snickrade, dekorerade, lagade maten och städade kring filmteamet den där kalla våren och sommaren 1985. Många av dem har tänkt tillbaka på filmen och sommaren när ryssen kom till ön, men inte lika många hade varit tillbaka på Närsholmen sedan dess. Det var rörande att se hur mycket känslor som kom upp när vi tillsammans besökte holmen. Vi letade efter platsen där huset stod, var det här eller där? Vi klafsade genom blöta marker och det var både tidigt om morgnarna och sena kvällar nu i början av april. För några var inspelningen livsavgörande, en person vi träffat blev kär i en av snickarna och fick så småningom tre barn ihop med honom, berättar Ulla Tillgren om arbetet. Vill du prenumerera på Horisont? Klicka på länken HÄR