Hon har jobbat i London i 17 år, bland annat med stora uppsättningar inom the Royal Shakespeare Company.
När Romateatern kommande sommar får sin första kvinnliga regissör, är det Maria Åberg som håller i trådarna när ett av William Shakespeares senare verk, sagospelet ”En vintersaga”, ska sättas upp.
TEXT CHRISTER BJÖHLE FOTO PRESSBILD
Romateatern förbereder sin 28:e -säsong med teater på utomhusscenen vid Roma kungsgård. 37-åriga skånskan Maria Åberg blir Romateaterns första kvinnliga regissör någonsin, och hon är dessutom den första externa regissören sedan Lars Norén regisserade ”Hamlet” 2007. Romateaterns konstnärlige ledare Stefan Marling har bott i England och har därmed gott om kontakter i Shakespeares hemland. När frågan om att regissera kommande sommar på Romateatern ställdes till Maria Åberg, sedan många år bosatt i London och arbetande för the Royal Shakespeare Company, tvekade hon aldrig:
– Jag ser det som en jättechans. Dels att få jobba med en text som jag velat jobba med väldigt länge, jag är lite kär i den texten, dels för platsens skull. Jag har aldrig varit på Romateatern men jag har fått se många bilder och fått den beskriven för mig, och den känns helt otrolig, berättar Maria Åberg via telefon från London. Förutom en kort sejour i Berlin har Maria Åberg bott i London sedan 1999 då hon började plugga på en teaterskola där. Hon är född och uppvuxen utanför Malmö, studerade teater i Lund och har jobbat en del på Malmö stadsteater innan flytten till England. Efter studier på en regissörsutbildning arbetade hon bland annat som regiassistent på Royal Court Theatre och Royal National Theatre. Sedan många år tillbaka är hon regissör på Royal Shakespeare Company, som har sitt huvudsäte i William Shakespeares hemstad, legendariska Stratford-upon-Avon. Romateatern, som specialiserat sig på just Shakespearepjäser, har därmed fått en minst sagt kvalificerad regissör till sommaren 2017. Själv är hon dock ödmjuk inför uppgiften. – Det här blir första gången jag jobbar med en Shakespearepjäs i översättning. Det kan ha stora fördelar men också utmaningar, men mina erfarenheter från Shakespeare i original hoppas jag kan vara användbara. Jag har heller aldrig jobbat utomhus tidigare, säger Maria Åberg. – Man har ett annat sätt att göra William Shake-speare på här i England än i Sverige. Kanske är man i Sverige mer förtjust i att närma sig en text med en viss respektlöshet, lite mer distans än vad som är vanligt här. William Shakespeare är lite av en husgud på något sätt i England, det kommer man inte ifrån. Det finns en tradition av hur man gör en Shakespeare-pjäs och hur det får låta. På gott och på ont; det finns en väldig kunskap om och en väldig kärlek till Shakespeare här, och det är inte alls något illa. Men det kan också tippa över i tråkig tradition.
Maria Åberg har länge velat sätta upp just ”En vintersaga”. Romateatern ställde, något förenklat, två frågor till Maria Åberg. När svaret på den första frågan – ”Vill du regissera för Romateatern?” – var jakande, blev nästa fråga: ”Vilken pjäs vill du sätta upp?” Valet var enkelt. – ”En vintersaga” är så bra! Jag jobbade med den för ungefär tio år sedan, då som assistent. Det var min första erfarenhet av Shakespeare, eller åtminstone första gången jag verkligen förstod att Shakespeare var något att ha, något för mig. ”En vintersaga” är fruktansvärt fin och temamässigt viktig. Den handlar – för mig i alla fall – om förlåtelse, försoning och förändring. Stora, viktiga teman. Teman som alltid är aktuella, men kanske än mer i dag. Jag har gått runt den här pjäsen genom åren, sniffat på den, använt den i workshops och sådana tillfällen, men aldrig regisserat den. Maria Åberg gjorde sitt första besök på Romateatern i mitten av december. I juni är hon tillbaka, då som Romateaterns första kvinnliga regissör. Den 27 juni är det premiär för ”En vintersaga”, och den spelas ända fram till den 18 augusti. Precis som i fjol arrangeras också ett Shakespearesymposium under vecka 32, samt ett teaterläger för barn och ungdomar. Scenograf för uppsättningen blir Naomi Dawson, mångårig kollega till Maria Åberg. Bland redan klara skådespelare märks gotlänningen Wille Blomgren och rutinerade musikalskådisen och Englandsättlingen Kim Sulocki. – Det är otroligt roligt att vi får hit Maria. Hon gör väldigt spännande uppsättningar, och det märks att hon är ett aktat namn i branschen för det är många skådespelare som är intresserade för att hon är med, säger Romateaterns producent Frida Lindroth om 2017 års uppsättning i Roma klosterruin. Vill du prenumerera på Horisont? Klicka på länken HÄR