Hur stora friheter får man ta sig som artist eller konstnär i yttrandefrihetens eller den konstnärliga frihetens namn? Vem bestämmer var gränsen går? Det gotländska bandet I’m on TV, och framför allt dess sångerska Sofia Nordström, fick känna av Gotlands ”litenhet” efter att bandet målat upp ett satiriskt schablonporträtt i en låttext.
– Det är väldigt problematiskt om känsloaspekter går före våra grundlagsskyddade rättigheter, säger fackförbundet ST:s Sofia Torrberg, som riktar skarp kritik mot Nordströms dåvarande arbetsgivare.
Det är fredag förmiddag, i början av mars 2020. Sofia Nordström sitter på sitt kontor på Länsstyrelsen i Visby när det ringer på hennes jobbtelefon. När hon svarar hör hon en person presentera sig med ett namn som hon känner igen. Det tillhör en profilerad chef på Gotlands Media.
Hon och chefen känner inte varandra, de har aldrig tidigare talats vid. I telefon går han rakt på sak.
–Varför har du skrivit en låt om mig?, frågar han.
[caption id="attachment_7537251" align="alignnone" width="200"] Sofia Nordström.[/caption]
Låten i fråga heter ”40-plus och hiphopkeps” och är en ironisk skildring av landsbygdsbor som tillbringar några år i storstan för att därefter flytta hem igen – med en ny klädstil och kaxig attityd. I låtens inledning sjunger Sofia Nordström med sitt band I’m on TV:
Du skryter om Expressen
Men nu är du kungen av lokalpressen
Du låter trollen härja i dina kommentarsfält
Alla har rätt att säga sitt
Låten fortsätter:
Du är 40-plus
Och har hiphopkeps
Du har bomberjacka
Och tribals på din biceps
Och du stajlar för morsorna
På gymmet där du går
Med din fejkade Stockholmsdialekt
Det ska vara hårdrock
Du lyssnar på vinyl
Du har en Harley som står på din garageuppfart
I en gotländsk kontext går det att tolka det som att låten handlar om en verklig person: Mats Pettersson, nyhetschef och ansvarig utgivare på Gotlands Tidningar och sajten helagotland.se. Pettersson arbetade mycket riktigt en period på Expressen, han är onekligen 40 år fyllda och har i sina artiklar en hårdkokt attityd, präglad av kvällspressens raka rör. I sin profilbild på Facebook har han dessutom en hiphopkeps på huvudet, och en Harley-Davidson-motorcykel som bakgrundsbild.
Det är begripligt att han kände sig utpekad. Men så här två år senare kan man konstatera att såväl Sofia Nordströms låttext som Mats Petterssons telefonsamtal den där förmiddagen i mars fått långtgående och allvarliga konsekvenser.
— — — — — —
Läs hela artikeln direkt i vår nya e-tidning och app – klicka här!
Här nedan finns annars våra ordinarie köp- och prenumerationsalternativ.