Det var två överraskade Horisont-journalister som på torsdagskvällen fick kliva upp på scenen och ta emot priset som Årets marknadsförare 2022, under Företagardagen på Gotland. I konkurrens med Gotlands korvfabrik och Gustaf & Linnea var utgången långt ifrån självklar. Men Marknadsföreningen Gotland, som delade ut priset, hade en tanke. Deras motivering löd:
”Envist, uthålligt och nyfiket ger de en tredimensionell bild av Gotland, bortom reklamens solnedgångar, raukar och badparadis. Bortom evenemang, festivaler och stockholmsveckor. Och ju mer alla lär känna vår ö på djupet, och vad som får den att ticka, desto större är chansen att fler kan ta beslutet att flytta hit och leva livet.
Man flyttar ju helst till en plats man känner, eller hur?”
Dagen efter är Horisonts grundare och chefredaktör Christer Bjöhle trött men glad. – Det här priset betyder väldigt mycket, både för mig personligen, som i snart nio år nu lagt ned vansinnigt mycket arbete på Horisont, och för Horisont som produkt. Jag tror att det kan ge Horisont en skjuts framåt, öka vår spridning och hjälpa till att få fler att få upp ögonen för det journalistiska arbete vi gör, säger han. Varför tror du att Horisont fick priset?
– Jag tror att Horisont fick priset helt enkelt för att vi visat att det går att göra bra journalistik från grunden med små medel. Vi har ju egentligen aldrig varit bra på eller lagt mycket resurser på traditionell marknadsföring, men i det här fallet handlar det om att vi gör bra, trovärdig och väl genomarbetad journalistik som i sin tur marknadsför Horisont som magasin. På företagargalan den 21 oktober delades också följande priser ut:
Årets exportpris: Gotlandschips
Årets durabel: Bageriet Mat & Bar
Årets tjänsteperson: Mari Bergström