Mycket lutar åt att Destination Gotland är det enda bolag som lagt anbud på den gotländska färjetrafiken från 2027, i den anbudsprocess som nyligen avslutats.
– Om färjorna varit statliga hade vi kunnat lägga ett anbud, säger vd:n på ett rederi som tidigare varit intresserat av Gotlandstrafiken.
I början av året öppnade Trafikverket möjligheten att lägga anbud på Gotlandstrafiken för kommande tioårsperiod, från 2027. Sista dag för att lämna anbud skulle ha varit 29 februari, men i god tid innan dess riktades skarp kritik från olika håll gentemot det faktum att det inte fanns något krav på att Gotlandstrafiken ska vara svenskflaggad – något som Region Gotland har ställt krav på att regeringen om, dock helt utan respons.
Trafikverket, som är den myndighet som på regeringens uppdrag ansvarar för upphandlingen, menar dock att man har tagit hänsyn till de säkerhetsmässiga krav som ställts av bland andra Region Gotland.
–Oh ja, det har vi funderat mycket över. Vi har bland annat haft en dialog med Försvarsmakten och redovisat detta hos försvarsutskottet, säger Lennart Kalander, handläggare på Trafikverket och talesperson för upphandlingen av Gotlandstrafiken, till Horisont.
Att nuvarande rederi med ansvar för Gotlandstrafiken, Gotlandsbolaget via dotterbolaget Destination Gotland, skulle lägga anbud för ännu en period har inte varit någon hemlighet; Gotlandsbolaget har länge bland annat jobbat man på att ta fram nya färjor, snabbgående katamaraner som drivs med vätgas. Efter att anbudstiden gått ur har Destination Gotland också bekräftat att man har lämnat ett anbud även denna gång.
Redan under fjolåret flaggade ännu ett bolag för att man hade för avsikt att lägga anbud på Gotlandstrafiken: danska Molslinjen, som i dag driver trafiken till Bornholm, som ingår i en större koncern med ett flertal färjelinjer i Norden. I mars i år berättade dock Molslinjens vd Kristian Durhuus för helagotland.se att man beslutat sig för att inte lägga något anbud på Gotlandstrafiken, trots tidigare motsatta besked.
Durhuus berättade i den intervjun att han var kritisk till flera delar av upphandlingsunderlaget; dels vinsttaket på 22 procent, dels den korta anbudstiden, dels de enligt honom lågt ställda miljökraven:
–Vi är förvånade att man i ett land som Sverige har ett klimatmål för år 2030 att reducera koldioxidutsläppen med bara 30 procent. Vi både kan och vill investera sex miljarder i en ny typ av färjor som seglar klimatneutralt och på el, sade han.
När nuvarande avtalsperiod upphandlades, för cirka tio år sedan, lades anbud även av skotska David MacBraynes Ltd. Horisont har varit i kontakt med dess vd Robbie Drummond, som meddelar att rederiet inte har lagt något anbud denna gång.
–Vårt beslut bygger främst på kraven på färjorna; om färjorna varit statliga hade vi kunnat lägga ett bud, säger Robbie Drummond till Horisont.
— — —
Detta är ett litet utdrag av en längre artikel i Horisonts vårnummer 2024 (nr 73). Om du är prenumerant – eller blir det nu – och har registrerat dig för digital åtkomst kan du läsa hela numret digitalt redan nu. Här kan du läsa en lathund över hur du får digital åtkomst. För att köpa numret, eller teckna prenumeration, använd formuläret nedan eller mejla redaktion@hpress.se.