Samhälle & politik

DG vinner färjetrafiken igen – via danskregistrerat dotterbolag

TextChrister Bjöhle FotoTommy Söderlund Publicerad
Artikeln finns att läsa i sin helhet i Horisont nr 74 (sommar 2024)

Dela på FacebookDela på Twitter

Det blir Destination Gotland som kommer att köra färjetrafiken till och från Gotland även under kommande avtalsperiod.

Dock genomförs uppdraget via ett danskregistrerat bolag, Alvina Shipping, som är dotterbolag till Gotlandsbolaget.

Gotlandsbolaget och dess dotterbolag Destination Gotland har i det närmaste prenumererat på Gotlandstrafiken – det vill säga den statligt subventionerade färjetrafiken mellan Gotland och det svenska fastlandet – de senaste decennierna. Enbart under tioårsperioden 1988–1998 har ett annat bolag (Nordström & Thulin) än Gotlandsbolaget ansvarat för färjetrafiken. I vissa upphandlingar har Gotlandsbolaget varit i princip ensamt om att lägga anbud; förra gången det begav sig, 2014, stod kampen mellan Gotlandsbolaget, ett skotskt rederi, samt en privatperson (!) från Örebro som då sållades bort omedelbart.

Att Gotlandsbolaget skulle ta hem trafiken för ännu en period var sålunda ingen skräll, men likväl har intresset i vanlig ordning varit stort för vem som ska få ansvar för ”Gotlands landsväg”. I samma anda har myndighetens hysch-hysch kring processen varit traditionsenligt omfattande. Men så, under måndagen den 24 juni besökte Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana Gotland, och på en pressträff på Clarion Hotel Wisby presenterades utfallet av den upphandling av Gotlandstrafiken som genomförts under våren.

Och det blev alltså Gotlandsbolaget igen, fast via Alvina Shipping som är ett danskregistrerat dotterbolag till Gotlandsbolaget. Bolaget kommer att fortsätta köra med Destination Gotlands fartyg och besättning, och med svensk flagg.

–Vi kan säkerställa tre viktiga frågor: takpris för gotlänningar, mindre utsläpp, och sist men viktigast – det kommer att utgöra en viktig del av totalförsvaret i Sverige, säger Roberto Maiorana, gd för Trafikverket.

Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson och Destination Gotlands dito Marcus Risberg betonar att den lokala kopplingen kvarstår och att Destination Gotlands fartyg som kommer sköta trafiken, trots att det är ett danskregistrerat bolag som vunnit upphandlingen.

–Tonnageskattesystemet är betydligt mer fördelaktigt i våra grannländer, och därför har vi valt den här lösningen, säger Marcus Risberg.

Roberto Maiorana, generaldirektör för Trafikverket. Foto Christer Bjöhle

 

Som Horisont har berättat tidigare i år så har flera bolag som tidigare uttryckt intresse för Gotlandstrafiken, i slutändan ändå valt att inte ens lämna in ett anbud. Det skotska rederi som fanns med i kampen 2014, David MacBraynes Ltd, har följt Gotlandstrafiken med intresse sedan senast, men valde i år att inte ge sig in i kampen. Främst på grund av en enskild orsak:

–Vårt beslut bygger främst på kraven på färjorna; om färjorna hade varit statliga hade vi kunnat lägga ett bud. Upphandlingen krävde att anbudsgivaren har sina egna färjor, och vi känner inte att vi kan konkurrera med nuvarande operatör. Om det skulle ändras i framtiden, med färjor som tillhör linjen och lämnas vidare till nästa operatör eller med färjor som tillhandahålls av staten, så kan vi vara intresserade, sade David MacBraynes vd Robbie Drummond i en intervju med Horisont (nr 73, våren 2024).

 

Även rederikoncernen Nordic Ferry Infrastructure, som ligger bakom bland annat Molslinjen, har inför nästa avtalsperiod visat intresse för Gotlandstrafiken. Danska Molslinjen kör bland annat färjetrafiken mellan danska fastlandet och Bornholm samt mellan Helsingborg och Helsingör, och hade nu planer på att investera stort i Gotlandstrafiken – om man hade tagit hem upphandlingen. I stället valde man att inte ens lägga något anbud.

I en intervju med helagotland.se riktade också Molslinjens vd Kristian Durhuus kritik mot kraven och förutsättningarna för Gotlandstrafiken: Dels ansåg han att det vinsttak som finns angivet i underlaget till Gotlandstrafiken omöjliggör stora satsningar, dels menade han att den korta tid som är från upphandling till att trafiken ska vara igång (cirka två och ett halvt år) gör det mycket svårt för ett rederi att hinna ta fram lämpliga fartyg. Detta är förstås en fördel för nuvarande operatören Gotlandsbolaget, som redan har sina fartyg anpassade för den aktuella linjen.

 

Nästa avtalsperiod sträcker sig från 1 februari 2027 till 31 december 2035, men kan förlängas i ytterligare två år. I dagsläget får operatören, det vill säga Gotlandsbolaget, drygt 500 miljoner kronor årligen från staten för att sköta färjetrafiken till och från Gotland.

Gotlandsbolaget började redan 2021 att skissa på nya färjor – vätgasdrivna katamaraner som går under namnet Horizon – anpassade för Gotlandstrafiken, och för drygt ett år sedan skrevs en avsiktsförklaring med ett australiensiskt varv om att en sådan färja ska byggas. Ambitionen är att lägga en konkret beställning under 2024, och att leverans av det nya fartyget ska ske 2027.

— — —

Läs mer om Gotlandstrafiken och om nästa avtalsperiod i Horisonts sommarnummer, nr 74, som kommer ut inom kort.

Beställ numret eller teckna prenumeration genom alternativen nedan, eller via mejl till redaktion@hpress.se.

— — —

Läs mer:

Kritik mot villkoren för Gotlandstrafiken (Horisont nr 73, våren 2024)

Annons

Horisont magasin

Gotlands nyhetsmagasin

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Christer Bjöhle

Adress: Nyhetsmagasinet Horisont/ H Press AB
Gotlands Kulturrum
Specksrum 6
621 55 Visby
Epost: redaktion@hpress.se 
Telefon: +46 (0)70-288 52 28

Organisationsnummer: 556949-2316

© H Press AB - 2024