Annons
Annons

Samhälle & politik

Flanking trygg – men tunga krav på stängning

Publicerad: 2024-10-03

Flanking trygg – men tunga krav på stängning

Efter beskedet om att regeringen inte tänker påskynda en nedstängning av Bromma flygplats, är Gotlands landshövding Anders Flanking trygg – på kort sikt.

–Det krävs att Bromma inte ”står tomt” för länge, för då vet man inte vad som händer. Men det skulle inte förvåna mig om det finns någon där ute som är beredd att börja flyga på Bromma igen, säger han.

Samtidigt ställs nu tunga krav på statsministern om en stängning av Bromma flygplats. 

TEXT CHRISTER BJÖHLE FOTO SVEDS SIGNE SÖDERLUND (Flanking) & TOMMY SÖDERLUND (flygbilden)

Som Horisont kunde avslöja i torsdags morse, har regeringen nyligen lämnat besked att man inte tänker påskynda en eventuell nedstängning av Bromma flygplats även om BRA lämnar flygplatsen – vilket innebär att Bromma då tappar cirka 90 procent av sin nuvarande reguljärtrafik. Detta har annars varit en oro från många, bland annat på Gotland, samtidigt som andra – som hellre ser att Bromma stängs – har hoppats att den processen ska gå snabbare nu om stora delar av trafiken försvinner.

Gotlands landshövding Anders Flanking berättar nu för Horisont att han hade ett möte med regeringsrepresentanter för några dagar sedan, och att han då informerades om regeringens ställningstagande efter BRA:s besked.

–Jag känner mig helt trygg på kort sikt om att regeringen inte tänker dra proppen ur Bromma, det är min övertygelse. Men det är nog väldigt viktigt att Bromma inte ”står tomt” för länge, för då kan ju läget bli ett annat, resonerar Anders Flanking.

–En del säger att ”ni har ju båten”, men det går inte att resonera så, det är två helt olika sätt att resa. Om Gotland ska vara en attraktiv plats, om människor ska kunna bo här och pendla till jobb i Stockholm, måste vi ha trafik på Bromma också – annars kommer det här att bli ett tillväxtproblem för Gotland.

 

Han ser det som positivt att många delar av Gotland, gemensamt och enskilt, har sagt ifrån och betonat sin oro för vad försämrade flygförbindelser till ön skulle innebära.

–Vi har ju ropat länge efter bättre förbindelser med Arlanda, och det behöver vi också, men vi är också beroende av att kunna ta oss smidigt till centrala Stockholm. Om det är till Arlanda vi blir hänvisade, då måste vi verkligen komma åt både tillgängligheten in till Stockholm, priset på tåg och bussar mellan Arlanda och Stockholm, och de långa transporterna ute på själva flygplatsen, säger landshövdingen.

Anders Flanking har ägnat mycket tid på senare åt möten och samtal om vikten av bra kommunikation mellan Gotland och fastlandet; han har själv inte hört några konkreta förslag på nya eller gamla bolag som kan tänka sig att återuppta linjen Visby–Bromma, men han tror att det kan finnas intressenter.

–Jag har inte hört något, men det skulle inte förvåna mig om det finns någon där ute. Sedan är det ju ett steg från att vilja och att faktiskt bestämma sig för att göra det.

 

Statsminister Ulf Kristersson bekräftade nyligen uppgifterna i en intervju med DN; regeringen kommer inte fatta några avvecklingsbeslut rörande Bromma flygplats. Samtidigt kommer nu tunga krav från en rad näringslivstoppar, rapporterar Aftonbladet.

Haval van Drumpt, vd för telekombolaget 3, menar att en snabb stängning av Bromma är ett måste. ”Vi har två svaga flygplatser just nu. Låt oss i alla fall få upp en flygplats på benen”, säger han till tidningen och fortsätter: ”Bromma kommer att försvinna av rent affärsmässiga skäl. Låt det avgöra Brommas framtid i stället för en massa nostalgiska skäl.”

I går torsdag kväll kom ett annat tungt slag mot Bromma; flygplatsbolaget Swedavia varslade 90 medarbetare om uppsägning med anledning av att så stor del av trafiken väntas försvinna från flygplatsen.

— — —

Läs mer: 

Beskedet: Ingen tidigare stängning av Bromma (Horisont 3 oktober 2024)

Sju regioner stödjer flyg- och färjetrafiken (Horisont 2 oktober 2024)

Flera försenade flyg från Visby (Horisont 26 september 2024)

Gotland pekas ut för elflygsutveckling (Horisont 25 september 2024)

”Visby är den flygplats det slår hårdast mot” (Horisont 24 september 2024)

Gotlandsflygs grundare vill rädda Brommatrafiken (Horisont 23 september 2024)

— — —

Horisonts dagliga nyhetsbrev – helt gratis!Registrera dig HÄR!

Annons Annons
Annons Annons
Annons
Annons

Horisont magasin

Gotländska nyheter och fördjupningar

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Christer Bjöhle

Adress: Nyhetsmagasinet Horisont/ H Press AB
Gotlands Kulturrum
Specksrum 6
621 55 Visby
Epost: redaktion@hpress.se 
Telefon: +46 (0)70-288 52 28

Organisationsnummer: 556949-2316

© H Press AB - 2024