Meny
E-tidning
Annons
Annons

Samhälle & politik

”Elflyg – det kan vara i Visby det börjar”

Text Christer Bjöhle Foto pressbild Heart Aerospace Publicerad: 2024-10-07

”Elflyg – det kan vara i Visby det börjar”

Om bara några år kan Gotland ha en fossilfri flygtrafik – till Bromma, eller med havet som start- och landningsbana.

Redan i november arrangerar Region Gotland en internationell konferens om elflyg, med alla stora aktörer på plats.   

Region Gotlands relativt nyligen tecknade avtal med inte bara ett utan två bolag som satsar på eldrivna flygplan skulle kunna kännas hotade nu när hela Bromma flygplats existens är uppe för debatt och all flygtrafik mellan Visby och Bromma i nuläget ser ut att läggas ned, men så tycks inte vara fallet. Kanske snarare tvärtom. –Kanske är det elflyg som gör att Bromma flygplats blir kvar, säger Meit Fohlin, Gotlands socialdemokratiska regionstyrelseordförande. –Jag känner att Visby verkligen kan vara platsen där det här med elflyg verkligen börjar, säger Maria Fiskerud, projektledare för elflyg inom Science Park Gotland. Tidigare i sommar tecknade Region Gotland två avtal med bolag i elflygsbranschen; först, i slutet av juni, med elflygstillverkaren Heart Aerospace, vilket blev Sveriges första avtal mellan en region och en elflygstillverkare, och bara någon dag senare skrev man avtal även med Elfly Group. I slutet av september besökte en gotländsk delegation, där både Meit Fohlin och Maria Fiskerud ingick, Köpenhamn och bevittnade ett köpeavtal mellan just danska Elfly och operatören Nordic Seaplanes; Nordic Sealplanes köpte fem elflygplan av Elfly och pekade samtidigt ut Gotland som en önskeplats för sin verksamhet i framtiden. Hela tiden är det en rutt mellan Visby och Bromma som avses och som anses perfekt för elflyg. Men trots detta har inte den senaste tidens debatt om Brommas vara eller icke vara påverkat den gotländska elflygssatsningen. –Själva avtalen och avsiktsförklaringen hotas inte alls, de finns ju där redan, säger Maria Fiskerud, projektledare för den gotländska satsningen mot elektrifierad flygtrafik – som dock ser andra tänkbara lösningar för en gotländsk elflyg-trafik. Nordic Seaplanes har nämligen också sjöflyg, flygplan som lyfter från och landar på vatten.  

Det låter måhända som lite av science fiction att gotländsk reguljärflyg ska landa i havet utanför Visby, men sjöflyg är inte ovanligt i resten av världen – Nordic Seaplanes kör reguljärt med sjöflyg i Danmark redan nu, mellan Århus och Köpenhamn, och sjöflyg används även i norska Lofoten.

Annons Annons

Även i Medelhavsregionen och i Maldiverna används de flitigt. –När vi var i Köpenhamn pratade Nordic Seaplanes om att det teoretiskt skulle kunna gå att kliva på ett plan längs Strandvägen i Stockholm, flyga till Gotland och landa i Visby hamn, säger Maria Fiskerud. Nordic Seaplanes rutt Köpenhamn–Århus är inte helt olik en potentiell Stockholm–Visby-linje; fågelvägen från den danska huvudstaden till kuststaden Århus är det knappt 160 kilometer, att jämföra rakaste sträckan Stockholm–Visby som är knappt 190 kilometer. –Det behövs inte samma infrastruktur med sjöflyg; havet finns ju redan där, säger Maria Fiskerud, men poängterar att det förstås krävs en hel del tillstånd och annat innan det kan bli verklighet. Dessutom; det arbetas för att viss flygtrafik ska kunna räknas som kollektivtrafik, men i dagsläget finns det EU-regler som säger att kollektivtrafik bara får bedrivas på land och på vatten, men inte i luft. Flyg är med andra ord inte kollektivtrafik, enligt EU.  

Om bara en månad anordnar Visby en internationell konferens om elflyg. Heart Aerospace, Elfly Group och Nordic Seaplanes kommer att vara där, liksom representanter från såväl länderna kring Östersjön som från Norge. –Det vi på Gotland kan göra är att vara så väl förberedda som möjligt; när elflygbranschen är redo ska Gotland vara ett perfekt ställe att börja på, resonerar Maria Fiskerud. Heart Aerospace kommer redan under nästa år att genomföra ett antal testflygningar, i öknen utanför Los Angeles, och enligt deras tidsplan kommer de att vara redo för elflyg i Norden redan 2028. — — —

Läs mer: 

Flanking trygg – men tunga krav på stängning (Horisont 3 oktober 2024)

Beskedet: Ingen tidigare stängning av Bromma (Horisont 3 oktober 2024)

Sju regioner stödjer flyg- och färjetrafiken (Horisont 2 oktober 2024)

Flera försenade flyg från Visby (Horisont 26 september 2024)

Gotland pekas ut för elflygsutveckling (Horisont 25 september 2024)

”Visby är den flygplats det slår hårdast mot” (Horisont 24 september 2024)

Gotlandsflygs grundare vill rädda Brommatrafiken (Horisont 23 september 2024)

Gotland först ut med avtal om elflyg (Horisont 27 juni 2024)

— — —

Horisonts dagliga nyhetsbrev – helt gratis! Registrera dig HÄR!

Annons Annons
Annons Annons
Annons
Annons

Horisont magasin

Gotländska nyheter och fördjupningar

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Christer Bjöhle

Adress: Nyhetsmagasinet Horisont/ H Press AB
Gotlands Kulturrum
Specksrum 6
621 55 Visby
Epost: redaktion@hpress.se 
Telefon: +46 (0)70-288 52 28

Organisationsnummer: 556949-2316

© H Press AB - 2024