Annons
Annons

Samhälle & politik

Gotland kräver en flyglösning – ”det brådskar”

Text Christer Bjöhle Publicerad: 2024-10-09

Gotland kräver nu av regeringen en garanti för åtminstone en tur mellan Visby och Arlanda varje dag. 

Om inte så hotas patientsäkerheten på Visby lasarett, som ofta och med kort varsel behöver skicka blod och prover mellan ön och fastlandet. 

Region Gotland och länsstyrelsen för Gotlands län går samman och skickar ett gemensamt kravbrev till regeringen. För att den gotländska vården ska fungera och för att gotlänningarna ska kunna räkna med att få en trygg och säker vård, även i akuta lägen, måste flygtrafiken säkerställas, menar man.

”Som ö är Gotlands möjlighet till likvärdiga inrikestransporter med övriga landet avhängigt en fungerande flyg- och färjetrafik. Regelbundna flygtransporter till och från Gotland är samhällskritisk verksamhet”, skriver man bland annat.

Visby lasarett skickar bland annat blod, prover och mediciner, ofta akut, mellan ön och fastlandet, och ofta behövs flera möjligheter per dag. Den typ av material, som blod och medicinska prover, klassas som ”farligt gods”, och för att transportera sådant behövs speciella tillstånd. I nuläget är det bara SAS som har detta tillstånd.

I vissa lägen kan ambulanshelikoptern vara behjälplig i de här transporterna, men inte alltid. ”Det går inte att bygga upp en transportkedja den vägen”, skriver man i kravbrevet, och fortsätter: ”Situationen kommer att innebära att vissa prover inte alls kan tas, att andra måste skjutas fram för att tas i samband med att transporten går och att det kommer att bli brist på blodprodukter.” 

Kontentan av det samlade kravet från regionen och länet är: ”Gotland behöver ha en lösning via Arlanda under november-december för att klara akutprover och blod, och det brådskar”. 

I brevet hänvisar man till trafikplikt, vilket innebär att staten går in och stöttar flygtrafik till områden som är i särskilt behov av flyg men där det inte finns underlag för kommersiellt dito. Horisont skrev om detta den 27 september.

Kravbrevet, som skickas till infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) på landsbygds- och infrastrukturdepartementet samt till sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson (KD) på socialdepartementet, är undertecknat av regiondirektör Stefan Hollmark, regionstyrelsens ordförande Meit Fohlin (S) och landshövding Anders Flanking.

— — —

Läs mer: 

Gotlands vädjan till regeringen: ”Bromma behövs” (Horisont 8 oktober 2024)

”Elflyg – det kan vara i Visby det börjar” (Horisont 7 oktober 2024)

Flanking trygg – men tunga krav på stängning (Horisont 3 oktober 2024)

Beskedet: Ingen tidigare stängning av Bromma (Horisont 3 oktober 2024)

Sju regioner stödjer flyg- och färjetrafiken (Horisont 2 oktober 2024)

Gotland kunde ha fått statligt flygstöd (Horisont 27 september 2024)

Flera försenade flyg från Visby (Horisont 26 september 2024)

Gotland pekas ut för elflygsutveckling (Horisont 25 september 2024)

”Visby är den flygplats det slår hårdast mot” (Horisont 24 september 2024)

Gotlandsflygs grundare vill rädda Brommatrafiken (Horisont 23 september 2024)

Gotland först ut med avtal om elflyg (Horisont 27 juni 2024)

— — —

Horisonts dagliga nyhetsbrev – helt gratisRegistrera dig HÄR!

Annons Annons
Annons Annons
Annons
Annons

Horisont magasin

Gotländska nyheter och fördjupningar

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Christer Bjöhle

Adress: Nyhetsmagasinet Horisont/ H Press AB
Gotlands Kulturrum
Specksrum 6
621 55 Visby
Epost: redaktion@hpress.se 
Telefon: +46 (0)70-288 52 28

Organisationsnummer: 556949-2316

© H Press AB - 2024