Kultur & nöje, Samhälle & politik

13 fossil från Gotland får hårdrocksnamn

Text Christer Bjöhle Publicerad: 2024-10-13

Tretton nya arter av fossil hittade på Gotland har nu fått nya vetenskapliga namn – inspirerade av metal- och hårdrocksmusiker och band.

”Vi vill hedra människor från metal-gemenskapen som haft en enorm positiv inverkan i våra liv”, säger Mats E Eriksson, geologiprofessor vid Lunds universitet.

För en tid sedan hittades fossil från inte mindre än tretton olika, aldrig tidigare upptäckta, arter av utdöda så kallade ormstjärnor på Gotland. Upptäckten gjordes av ett forskarlag från Lunds universitet, och de har nu också namngivit dessa tretton nya arter.

Namnen blev inte vilka namn som helst, utan inspirerade av musiker och band inom hårdrocks- och metal-genrerna.

”Vi vill hedra människor från metal-gemenskapen som haft en enormt positiv och kulturell inverkan i våra liv genom att kombinera kärleken till naturen och konsten”, säger Mats E Eriksson, geologiprofessor vid Lunds universitet och en av personerna bakom upptäckten, i ett utskick från universitetet.

Fossilerna är av olika arter av ormstjärnor som levde under silurperioden; de är med andra ord mer än 400 miljoner år gamla. Ormstjärnor tillhör gruppen tagghudingar, och enligt Artdatabanken finns omkring 2 000 kända arter inom denna grupp. Ormstjärnorna är släkt med nu levande sjöstjärnor och sjöborrar.

Det finns inga exakta regler för hur nya eller nyupptäckta arter namnges; ibland är det upptäckarens namn som ligger till grund för artens namn, ibland platsen den hittades på, ibland är det något annat som inspirerar till artens namn. I det här fallet alltså forskarnas gemensamma intresse för metal- och hårdrock.

Bland namnen på de nya fossilen från Gotland kan nämnas Kansas, Doro, Archspire, Immolation, Obituary och John Bonham. Den musikkunnige kan säkerligen härleda dessa namn till kända musiker och band.

”Vi hade mycket roligt när vi gjorde den här studien”, säger Mats E Eriksson i universitetets utskick.

Annons Annons