I går kväll tog politikerna i Stockholm det historiska beslutet: markavtalet med Swedavia om Bromma flygplats sägs upp.
Senast 2038 ska hela området vara sanerat och lämnas tillbaka till Stockholm stad.
Från gotländskt håll har det vädjats och ställts krav, det har våndats och det har hoppats, det har pratats om inofficiella löften från regeringen. I går kväll kom vad som av Sveriges Radio beskrevs som "en dödsstöt" – Stockholms stads arrendeavtal för Bromma flygplats sägs upp. Detta beslutade politikerna i Stockholm stads kommunfullmäktige på sitt möte under måndagskvällen. "Det här är ett historiskt beslut, genom att säga upp avtalet för Bromma flygplats tar Stockholm ett avgörande steg för att utveckla Bromma parkstad. Redan efter årsskiftet kommer flygplatsen i praktiken att stå tom då flygbolaget BRA flyttar sin verksamhet till Arlanda", säger Stockholms stads finansborgarråd Karin Wanngård (S) i ett pressmeddelande.
Detta innebär i praktiken att senast den 31 december år 2038 måste Swedavia ha lämnat tillbaka marken till staden, sanerad och klar. Men det är inte ens säkert att det dröjer till 2038, om man ska tro de stockholmska politikerna som ligger bakom beslutet:
"Vi vill nu inleda en konstruktiv dialog med Swedavia och regeringen om att tidigarelägga avvecklingen, det är inte rimligt att skattebetalarna tvingas subventionera en flygplats för ett fåtal privatjetar när linjetrafiken försvinner", fortsätter Karin Wanngård i pressmeddelandet. Att regeringen inte ska påskynda en avveckling av Bromma, är något som bland andra Gotlands landshövding Anders Flanking både slagits för och trott sig ha fått ett löfte om. –Jag känner mig helt trygg på kort sikt om att regeringen inte tänker dra proppen ur Bromma, det är min övertygelse, sade han i en intervju med Horisont den 3 oktober. – Om Gotland ska vara en attraktiv plats, om människor ska kunna bo här och pendla till jobb i Stockholm, måste vi ha trafik på Bromma också – annars kommer det här att bli ett tillväxtproblem för Gotland, fortsatte han. Även statsminister Ulf Kristersson (M) har, i en intervju med DN, sagt att han inte kommer att påskynda en avveckling.
Reaktionerna på beslutet var många – redan under gårdagskvällen – och diametralt olika. Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård kallar beslutet "historiskt". Sveriges Radio beskriver beslutet som en "dödsstöt".
"Typiskt dåligt för Gotland, som är den region som förlorar mest i konkurrenskraft på att Bromma stängs", skrev Gotlands riksdagsledamot Jesper Skalberg Karlsson (M) på plattformen X om beslutet, i går kväll.
Den mark som statliga Swedavia arrenderar av Stockholms stad är cirka 130 hektar stort, vilket är ungefär samma storlek som hela Kungsholmen. Stadens plan för området är att bygga 16 000 bostäder i det område som nu utgör flygplatsen – satsningen går under namnet Bromma parkstad och är tänkt att bli en grön stadsdel. Inräknat även närliggande omgivningar beräknas cirka 22 500 bostäder kunna byggas, då byggandet även omkring flygplatsområdet underlättas när själva flygverksamheten försvinner. "Vi längtar efter att få börja bygga Bromma parkstad och byta buller mot bostäder. Ju fortare flygplatsen kan avvecklas desto fortare kan vi sätta igång och bygga. Vårt mål är att hälften av bostäderna ska vara hyresrätter", säger Clara Lindblom (V), bostads- och fastighetsborgarråd, i pressmeddelandet. I Stockholms stads fullmäktige har Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet majoritet. Oppositionspartierna har varit emot en uppsägning av avtalet, och därmed en avveckling av Bromma flygplats; sedan BRA meddelade att man flyttar all sin flygning från Bromma till Arlanda har dock Liberalerna börjat vackla. Bromma flygplats invigdes 1936. Snart kan alltså en hundraårig era vara över. — — —
Läs mer:
Elflyg – det kan vara i Visby det börjar (Horisont 7 oktober 2024)
Flanking trygg – men tunga krav på stängning (Horisont 3 oktober 2024)
Beskedet: Ingen tidigare stängning av Bromma (Horisont 3 oktober 2024)
Sju regioner stödjer flyg- och färjetrafiken (Horisont 2 oktober 2024)
Flera försenade flyg från Visby (Horisont 26 september 2024)
Gotland pekas ut för elflygsutveckling (Horisont 25 september 2024)
”Visby är den flygplats det slår hårdast mot” (Horisont 24 september 2024)
Gotlandsflygs grundare vill rädda Brommatrafiken (Horisont 23 september 2024)
— — —
Horisonts dagliga nyhetsbrev – helt gratis! Registrera dig HÄR!