Nio vinnare ska koras i kväll när Företagardagen avslutas med middag och prisceremoni.
– Ära dem som äras bör, säger Roger Hammarström i arrangörsstaben.
De priser som ska delas ut nio till antalet, fler än något år tidigare. Varje kategori har tre nominerade bidrag, var och en med en liten motivering till nomineringen. Vinnarna avslöjas under Företagardagens middag i kväll. Priserna, och de nominerade, är... ÅRETS NYETABLERING:
Om kategorin: Nya framgångsrika och engagerande företagare ska uppmärksammas. Dessa utgör en motor och inspiration till utveckling av fler företagare. De skakar om, påverkar och ger ett ansikte åt den gotländska tillväxten. De tre nominerade:
Bonden & Bönorna: Restaurangen jobbar med lokala matvaror och marknadsför gärna andra lokala aktörer i sin meny. Ägaren Stephanie Henning jobbar även aktivt för att lyfta Slite som destination.
Gotlands Bilvård: Isa Brucesson har med entusiasm och entreprenörskap startat rekondfirman tillsammans med sin sambo Fredrik och tagit en självklar plats i branschen.
Vallmo: Utvecklar kundservice med hjälp av tekniska lösningar för uppdragsgivare och slutkund inom fastighetssektorn och har idag de riktigt stora aktörerna inom branschen som sina kunder.
ÅRETS TECHFÖRETAG:
Om kategorin: Techbranschen i Sverige står idag för cirka 5,5% av landets BNP. Med priset, Årets techföretag, vill vi belysa möjligheterna som finns på Gotland. Nominerade är förebilder och ambassadörer för Gotland som en självklar plats för morgondagens techkompetens. De tre nominerade:
Moving Floor: Ett innovativt cleantech-bolag som utvecklar och säljer patenterade moduler för automatisk rengöring av djurstallar. Ägarna tar ständigt ny mark globalt men alltid med hjärtat av verksamheten på ön.
BRS Networks: Projekterar, bygger och driftsätter fibernät i Sverige, Danmark och Tyskland. Dessutom är de med sina servicetjänster som cybersäkerhet, support, drift och underhåll ett stöd som är avgörande för flera gotländska företag.
Skoolie: Helhetslösning för studie- och yrkesvägledning. Bryter mark genom att effektivisera en tungrodd process med smarta verktyg som stödjer hela vägen. Datadrivna insikter stärker även elevernas kompetens gällande val av utbildning.
ÅRETS TALLRIK:
Om kategorin: Mat och livsmedel är ett av Gotlands styrkeområden och betyder mycket för det gotländska näringslivet. Gotland som matvarumärke är i dag starkt och det är en bra utgångspunkt för att öka konsumtionen av gotländska livsmedel. Priset Årets tallrik ska gå till någon som gjort skillnad i det gotländska mat- och livsmedelssystemet och bidragit till att andelen gotländska livsmedel på tallriken kan öka. De tre nominerade:
Värdshuset Lindgården: För deras gedigna arbete med att ta tillvara hela det gotländska utbudet, kommunicera vikten av just det - och sätta Gotland på kartan som en matdestination och leverantör.
Gotlandspecialisten: Företaget jobbar för att lyfta fram gotländska råvaror, initierat och tagit vara på samarbeten med producenter och krögare samt säkrat utmaningen med att jobba i säsong.
Hulte Eko Grönsaker: För deras mångfald av grönsaker och arbete med att leverera här och över vattnet. De är duktiga på att marknadsföra både sina produkter och varumärket Gotland men har också ett stort engagemang för att lyfta fram andra producenter.
ÅRETS TJÄNSTEPERSON:
Om kategorin: Att ha bra kontaktytor gentemot offentlig sektor är avgörande för att näringslivet skall kunna växa och utvecklas. Priset tilldelas en tjänsteperson i offentlig sektor som utmärkt sig genom ett gott bemötande. En person som är lättillgänglig för medborgare och som utmärker sig genom kunnighet och är professionell i sin yrkesroll. De tre nominerade:
Nathalie Ahlstedt Mantel Som verksamhetsutvecklare på teknikförvaltningen har Nathalie inte bara stor påverkan på samhällsutvecklingen. Hon har också gjort sig tillgänglig och populär i näringslivets olika forum.
William Cöster Projektutvecklare på finansieringsteamet på Region Gotland. Balanserar mellan begreppen myndighetsutövare och rådgivare på ett för näringslivet passande sätt. Engagerad, kreativ och idérik med ett holistiskt synsätt på regional utveckling.
Richard Löwenborg Chef för avdelning Planering och geografisk information på Region Gotland. Bär med stolthet sin roll och besitter förmågan att på ett strukturerat sätt måla bilden av komplicerade processer.
ÅRETS SAMHÄLLSENGAGEMANG:
Om kategorin: Priset går till en aktör som är en god förebild och utöver sin ordinarie verksamhet bidrar till det gotländska samhället. Aktören har med engagemang och drivkraft tagit initiativ till att skapa positiv förändring, främja gemenskap och hjälpa andra på olika sätt. Allt för att bidra till en bättre och mer inkluderande samhällsutveckling. De tre nominerade:
Södra Gotland samverkar Ett projekt som ska arbeta med våldsprevention genom samverkan och kunskapshöjande insatser. Projektet drivs av RF-SISU Gotland med Nina och Peter Rung. Krogar mot knark En gemensam utbildningsinsats kring att förebygga narkotikaanvändning, där våra gotländska krogar visade ett stort engagemang och en vilja att göra skillnad. Aktiviteten hölls samman av Gotlands besöksnäring.
Säker hemgång En trygghetsskapande insats för att avlasta sjukvården och Polisen under intensiva vecka 29. Bred samverkan mellan flera aktörer och sammanhållet av Visby Centrum. ÅRETS EXPORT:
Om kategorin: Exportpriset uppmärksammar gotländska företag som tagit sig ut på den internationella marknaden med varor, tjänster eller upplevelser. Priset går till ett företag som inspirerar andra att vilja växa utanför Gotland i en tid med nya möjligheter att nå kunder jorden runt – eller ta emot internationella kunder på hemmaplan. De tre nominerade:
Heart of Sweden Från fabriken i Hemse levereras frysta bake off-produkter i stor skala, med storsäljaren vaniljhjärtat som frontfigur. Den största delen av försäljningen sker i Sverige men i år tar man nytt grepp mot den nordiska marknaden för att sprida det gotländska hjärtat.
Gotlands Guide- och Kryssningsservice Tillsammans med ett 70-tal guider erbjuder man ca 1000 guidade turer per år över hela ön. Kryssningsgästerna står för ca 80% av dessa turer och därför är man ett av Gotlands ansikten utåt mot hela världen.
Gotlands Ginfabrik Prisbelönta ginproducenter som vunnit guld för sin gin både i Sverige och internationellt. Säljer idag över större delen av Norden och exporten utgör ca 35% av total försäljning.
ÅRETS MARKNADSFÖRARE:
Om kategorin: ”Guldtackan” delas ut till en lokal verksamhet som på ett inspirerande, målmedvetet och personligt sätt har nyttjat sina resurser för att bygga sitt eget och därmed Gotlands varumärke starkare. De tre nominerade:
Bergmancenter I 20 år har ett stort antal besökare från hela världen lockats till den stora film- och kulturfestivalen på Fårö. Bergmanveckan lyckas med stort engagemang och kommunikation inspirera besökare att fortsätta komma till den ö Bergman själv älskade.
Hotel Stelor På ett personligt sätt bjuder de in gäster och följare. De lyfter inte bara sina råvaror på tallriken utan berättar även varmt och inspirerande om sina leverantörer och producenter. Genom sitt arbete för de budskapet om hållbarhet i alla dess dimensioner.
Gotland Smash I en tid där det är svårare än någonsin att sticka ut ur bruset har de lyckats bygga ett magnetiskt varumärke. De har skapat engagemang i sin nisch som lockar både kräsna mat-kritiker och hungriga förbipasserande.
ÅRETS BESÖKSNÄRING:
Om kategorin: Besöksnäringen är ett av Gotlands styrkeområden. En kraft för hela det gotländska näringslivet och en stor jobbskapare. Priset går till ett företag som bidrar till visionen ”Norra Europas mest hållbara destination” och svarar på kriterierna miljömässig hållbarhet, social hållbarhet, ekonomisk hållbarhet, innovation och anpassningsförmåga samt besöksupplevelse och kundengagemang. De tre nominerade:
Hansa Event En av Gotlands största eventarrangörer. Genom att anpassa sig och utvecklas har de tagit sig igenom pandemins utmaningar starkare än någonsin. Med hållbara lösningar och samarbeten med lokala aktörer skapar de unika upplevelser. Pastamakarna Företetaget har snabbt etablerat sig som ett hållbart och innovativt tillskott på Gotlands kulinariska karta. Genom restaurang och tillverkning av gotländsk pasta av högsta kvalitet stödjer de lokala producenter och inspirerar till medveten matlagning. Gotlands Cykeluthyrning Leder vägen för hållbar turism på ön. Genom innovativa lösningar förenklar de för besökare att utforska Gotland på ett miljövänligt sätt. I sitt samarbete med lokala aktörer bidrar de till den lokala ekonomin samtidigt som de erbjuder en naturnära upplevelse. ÅRETS TILLVÄXTFÖRETAG:
Om kategorin: Tillväxt skapar inte bara skatteintäkter för skola, vård och omsorg. Tillväxt skapar möjligheter för nya företag, innovationer och utveckling av hela vårt samhälle. Vinnaren av priset är ett gotländskt företag som arbetar för en hållbar tillväxt, utifrån ett miljömässigt, socialt och ekonomiskt perspektiv. De tre nominerade:
Eat Create Sleep Skapar datorspel som ställer svåra frågor och låter spelarna själva utforska svaren. En mogen spelarmålgrupp längtar efter diversitet och innovativa spel och Eat Create Sleep är i framkanten av detta.
Solaris Energi Har installerat över 320 solcellsanläggningar på Gotland. Fokus är premiumprodukter med kunden och personlig säkerhet i fokus. Jobbar för ett klimatneutralt Gotland och har ett aktivt miljöarbete.
Alvar Hallgren Bygg En av Gotlands största i sin bransch. Här har man ett lokalt engagemang och fokus på personalen. Miljömedvetenhet som genom bland annat återbruk är viktigt för företaget som funnits sedan 1944.
— — —
Horisonts dagliga nyhetsbrev – helt gratis! Registrera dig HÄR!