Landshövding Anders Flanking skickar en rapport till regeringen om effekten av förändringarna inom den gotländska flygtrafiken.
Gotland riskerar att "bli en satellit ute i havet" när förbindelserna försämras, skriver han.
Det är långt ifrån första gången den här hösten som landshövding Anders Flanking kontaktar regeringsföreträdare angående flygtrafiken till och från ön. Men nu gör han det efter att ha haft ett möte med representanter från bland annat alla statliga myndigheter och företag som har kontor på ön. Utgångspunkten för mötet var dels flygbolaget BRA:s besked att inte längre flyga till Bromma utan enbart Arlanda från och med januari 2025, dels SAS:s besked att upphöra med dagliga turer till och från Gotland under november-december. "Detta innebär en kraftig försämring av flygförbindelserna med Gotland och jag vill informera regeringen om läget", skriver landshövdingen i sin rapport, som skickats till infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och civilminister Erik Slottner (KD). Han hänvisar till att den statliga representationen på Gotland uppgår till cirka 2 500 personer, arbetande bland annat inom Försvarsmakten, Riksantikvarieämbetet, Svenska Spel, Uppsala universitet, Försärkingskassan, Pensionsmyndigheten, Skatteverket och CSN.
"På mötet med de statliga aktörerna uttryckte en stor majoritet att förändringen kommer att påverka deras verksamhet negativt både ekonomiskt och tidsmässigt och att den riskerar att försämra möjligheten att rekrytera ny personal", lyder sammanfattningen från mötet.
Som exempel på vad Gotland hittills gjort eller försökt göra åt situationen nämns bland annat samarbetsorganet Trafikrådets arbete med att analysera och undersöka marknaden för fortsatt reguljärtrafik mellan Visby och Bromma, och den hemställan som skickades till regeringen i början av oktober.
Det sistnämnda var ett kravbrev, skickat gemensamt av länsstyrelsen och Region Gotland, till regeringen. Anledningen var de inställda turerna i slutet av året som riskerar få allvarliga följder, menar landshövdingen, bland annat för att lasarettet inte längre har samma möjligheter att skicka prover, blod och analyser till och från fastlandet med kort varsel. Anders Flanking avslutar sitt brev med att sammanfattningsvis konstatera att:
"Trafiken till Bromma är viktig för Gotland. Den primära försämringen är inte en något längre flygtid utan att flygresan kommer att kosta mer, att det kommer ta längre tid att ta sig från flygplanet till ett annat transportmedel på Arlanda samt att transporterna mellan Arlanda och Stockholm kommer att bli både dyrare och längre. Dessutom försvinner direktförbindelserna till Malmö och Göteborg."
— — —
Läs mer:
Flygchefer på Gotland om flygets framtid (Horisont 22 oktober 2024)
Gotland kräver en flyglösning – ”det brådskar” (Horisont 9 oktober 2024)
Gotlands vädjan till regeringen: ”Bromma behövs” (Horisont 8 oktober 2024)
”Elflyg – det kan vara i Visby det börjar” (Horisont 7 oktober 2024)
Flanking trygg – men tunga krav på stängning (Horisont 3 oktober 2024)
Beskedet: Ingen tidigare stängning av Bromma (Horisont 3 oktober 2024)
Sju regioner stödjer flyg- och färjetrafiken (Horisont 2 oktober 2024)
Gotland kunde ha fått statligt flygstöd (Horisont 27 september 2024)
Flera försenade flyg från Visby (Horisont 26 september 2024)
Gotland pekas ut för elflygsutveckling (Horisont 25 september 2024)
”Visby är den flygplats det slår hårdast mot” (Horisont 24 september 2024)
Gotlandsflygs grundare vill rädda Brommatrafiken (Horisont 23 september 2024)
Gotland först ut med avtal om elflyg (Horisont 27 juni 2024)
— — —
Horisonts dagliga nyhetsbrev – helt gratis! Registrera dig HÄR!