Ett av de flygbolag som nämns i spekulationerna kring återupptagna flygningar mellan Visby och Bromma är Amapola. Men bolagets vd grusar förhoppningarna:
–Man kan undra varför gotlänningarna har den här enormt starka vurmen för Bromma, frågar han sig.
I diskussionerna och spekulationerna om huruvida det finns något flygbolag skulle kunna tänka sig att återuppta flygningarna mellan Bromma och Visby nu när BRA lämnar Bromma – och dessutom ett av få svenska inrikesbolag som överlevt de senaste årens stålbad inom flygbranschen – är Amapola flyg. Amapola flög mellan Visby och Bromma under pandemiåren, och sköter numera främst de statligt upphandlade linjerna med flygplikt mellan Arlanda och flera norrlandskommuner. Horisonts har pratat med bolagets vd Erik Salén, som följer händelseförloppet och debatten kring den gotländska flygtrafiken med intresse. Han ställer sig dock positiv till den planerade avvecklingen av Bromma. –Jag är på sätt och vis en förespråkare för det som händer nu, det är bättre för Sverige och för den svenska inrikestrafiken om man koncentrerar allt flyg till en plats. Bromma går med förlust och de flygbolag som flyger på Bromma har förlorat pengar – då kan man fundera på vad vitsen med det här upplägget är, resonerar han. Erik Salén har blivit kontaktad av personer som undrar över om, eller ber honom överväga att, hans bolag åter skulle börja trafikera Visby, men han är mycket tveksam till att detta skulle ske, berättar han. –Den här linjen är i och för sig ovanligt lite omöjlig, i och för sig. Gotland är speciellt, eftersom det är en ö, och det har jag stor respekt för. Ekonomiskt sett är det väldigt oattraktivt att driva flygbolag i dag, och det finns mycket osäkerhet i något som det är svårt att veta om vi kan tjäna några pengar på. Jag är ödmjuk inför att det skulle vara väldigt mycket arbete för väldigt lite utkomst. Skälet till att flygbolagen har svårt att få det att få runt numera är att det varit för billigt för länge att flyga, menar Erik Salén. Och när det kommer till möjligheterna att flyga mellan Visby och Bromma de år som återstår innan Swedavia avvecklar Bromma flygplats, menar han att det kommer helt klart att bli dyrare för flygbolagen att hålla den linjen i liv samtidigt som det kommer att vara mer oattraktivt än vad man kanske kan tro för resenären att resa via Bromma. –Flygplatsen kommer i princip inte att ha någon annan reguljärtrafik, vilket gör att vi själva sköta bagagehantering och sånt arbete runt om själva flygandet. Och vi har all vår övriga verksamhet på Arlanda, så Bromma blir då en satellit vid sidan om, säger han, och fortsätter:
–Man kan undra varför gotlänningarna har den här otroligt starka vurmen för Bromma.
Jag kan förstå det delvis, för det är en liten och enkel flygplats, men jag vet inte om försämringen i att i stället flyga till Arlanda är så stor som de är rädda för. Frågan är tvärtom hur attraktivt Bromma kommer att vara framöver; det kommer inte finnas taxi som väntar där för det finns knappt några resenärer, det kommer inte finnas flygbussar för det är inte motiverat, det kommer inte finnas någon hyrbilfirma... Det kommer att bli en väldigt annorlunda upplevelse att flyga på Bromma när ingen annan trafik finns där. Det kommer att vara övergivet; kommer det att gå att ta sig dit eller därifrån, kommer det ens finnas kaffe att köpa? Att Amapola skulle ge sig in i att flyga mellan Stockholm och Gotland, oavsett om det handlar om Bromma eller Arlanda, som ett sätt att konkurrera med SAS och därmed pressa priserna, ser han som uteslutet. –Att flyga i konkurrens med SAS kan vara den singulärt sämsta idén någonsin. Det kan vara bra för gotlänningarna i priskonkurrensen, men det betyder att det är bra för gotlänningarna därför att det är dåligt för mig. Och det är inte direkt en propå som får det att vattnas i munnen, säger han. –Att flyga i konkurrens är inget vi med framgång gjort historiskt. Därför står vi nu vid sidlinjen och betraktar och ser vad som händer. Erik Salén tror att flygningar Visby–Arlanda kommer att fungera alldeles utmärkt, och att gotlänningarna kommer att vänja sig och inse att det inte är så dåligt som man befarat. Att Gotland skulle kvalificera sig för så kallad trafikplikt (som Horisont berättade om för en tid sedan), inom en överskådlig tid tror han inte kommer ske. –På de upphandlade linjer som vi flyger är det en så kallad "double daily" som gäller, alltså en rundtur på morgonen och en rundtur på kvällen. Det är liksom minimum. Och så lite kommer SAS aldrig att flyga på Gotland, säger Erik Salén, som därmed säger sig avvakta utvecklingen och följa utvecklingen "från sidlinjen". — — —
Läs mer:
"Gotland blir en satellit ute i havet" (Horisont 23 oktober 2024)
Flygchefer på Gotland om flygets framtid (Horisont 22 oktober 2024)
Gotland kräver en flyglösning – ”det brådskar” (Horisont 9 oktober 2024)
Gotlands vädjan till regeringen: ”Bromma behövs” (Horisont 8 oktober 2024)
”Elflyg – det kan vara i Visby det börjar” (Horisont 7 oktober 2024)
Flanking trygg – men tunga krav på stängning (Horisont 3 oktober 2024)
Beskedet: Ingen tidigare stängning av Bromma (Horisont 3 oktober 2024)
Sju regioner stödjer flyg- och färjetrafiken (Horisont 2 oktober 2024)
Gotland kunde ha fått statligt flygstöd (Horisont 27 september 2024)
Flera försenade flyg från Visby (Horisont 26 september 2024)
Gotland pekas ut för elflygsutveckling (Horisont 25 september 2024)
”Visby är den flygplats det slår hårdast mot” (Horisont 24 september 2024)
Gotlandsflygs grundare vill rädda Brommatrafiken (Horisont 23 september 2024)
Gotland först ut med avtal om elflyg (Horisont 27 juni 2024)
— — —
Horisonts dagliga nyhetsbrev – helt gratis! Registrera dig HÄR!