Granitkrossen är bättre för luften, men värre för cyklisterna.
I vinter byter Region Gotland typ av granitkross på cykelvägarna, till en modell med "rundade kanter", för att minska risken för punktering.
I vinter byter Region Gotland typ av grus för att bekämpa halkan på cykelvägarna i Visby. Detta efter klagomål om att många fått punkteringar av det grus man använt tidigare vintrar. Sedan ett år tillbaka har regionen använt granitkross som halkbekämpningsmedel; 2023 bytte man bort det tidigare kalkkrossen mot granitkross i ett led att komma till rätta med Visbys dåliga luft, då graniskross ansågs ge lägre halt av så kallade PM10-partiklar, vilket Horisont berättat om i flera artiklar. Nu byter man alltså ut granitkrossen på cykelvägarna mot en mindre vass variant, där gruskornen beskrivs vara lika stora som den tidigare varianten men ha "rundade kanter" vilket kommer man hoppas ska ge färre punkteringar.
"Vi har lyssnat på vintercyklisterna där en del upplevde att granitkrossen orsakade punktering på cyklarna. Vi vill självklart att det skall vara lätt att cykla på vintern och därför byter vi till ett rundare grus på gång- och cykelbanorna", säger William Forslund, enhetschef på Trafik och gata, i ett pressmeddelande. Region Gotland har köpt in 400 ton av granitkrossen med rundade kanter till cykelvägarna. På övriga ytor grusar man även fortsättningsvis med samma granitkross som i fjol, delvis också återvunnen från i fjol.