Bilden: Gästerna var både många och långväga på den första konferensen om hållbart regionalflyg, som avslutades i Visby under onsdagen. Foto Swedavia/ pressbild.
. I dag avslutades den konferens om hållbara regionalflyg, som hållits i Visby; konferensen är den första i sitt slag men hoppas få en fortsättning.
–Vi avslutade med att säga att vi ses igen nästa år, sammanfattade Nora Olofsson på Science Park, en av arrangörerna.
Både lokala, nationella och internationella gäster har deltagit i "Flight Plan '24 – Green Light for Takeoff", en konferens om hållbart regionalt flyg, som inleddes i Visby i går och som avslutades i dag. Alla branscher har blandats; såväl elflyg-producerande företag och flygbolag som energibolag och representanter från städer och flygplatser från om inte hela världen så åtminstone Norden och Östersjöområdet. – Det som gör konferensen till den första i sitt slag, är just att det inte är en konferens endast för regioner, eller endast för flygplanstillverkare, utan vi har blandat alla kors och tvärs. Och det har uppstått många nya möten, säger Nora Olofsson, verksamhetschef inom innovation på Science Park Gotland. Under konferensen presenterades bland annat en ny rapport om el- och hybridflyg på en nordisk nivå, och ett verktyg som underlättar bland annat beräkningar av modeller, räckvidder och energiåtgång för olika former av flygplan. –För Gotlands del kan det verktyget användas för att beräkna hur långt från ön man tar sig med olika modeller och hur stor energiåtgång det ger, säger Nora Olofsson. Under den första dagen i går fokuserade man på temat hållbara flygbränslen, medan fokus i dag onsdag låg på elflyg. – Det är inte fokus på Gotland, men vi är på Gotland därför att här är det så tydligt att flyget behövs, säger Maja-Malin Ekelöf, Region Gotlands infrastrukturstrateg. – Det har varit jättespännande, mycket kunskap och många intressanta diskussioner. Samtalen fortsatte även efter att själva programmet var slut. Det här är en arena som kommer att få positiva följdeffekter.
Bromma flygplats har inte varit uppe som ämne, trots att många nämnt Bromma som den perfekta flygplatsen för elflyg. Detta pratades det om långt innan höstens besked om att Stockholm stad säger upp markavtalet med Bromma flygplats. Maja-Malin Ekelöf menar att frågan är större än så, att det inte behöver vara negativt att det inte blir fler diskussioner om Bromma flygplats under en konferens som den pågående. – Vi är många på Gotland som ser Bromma som en bra flygplats för elflyget, men samtidigt får det inte stå och falla med en enskild flygplats, resonerar hon. När Horisont intervjuade Science Park Gotlands Maria Fiskerud, projektledare för elflyg, för drygt en månad sedan, trodde hon på Gotland som en naturlig startplats för eldrivna flygplan inom det svenska regionalflyget. –Jag känner att Visby verkligen kan vara platsen där det här med elflyg verkligen börjar, sade hon då. Hur det blir återstår att se; klart är i alla fall att Visby nu blivit platsen för startskottet på det som är tänkt att bli en årlig mötesplats för hållbara alternativ inom flyget. Flygbranschens målsättning är att svenskt inrikesflyg ska vara fossilfritt år 2030, och att svenskt utrikesflyg ska nå samma status 2045. –Vi avslutade dagen med att säga att vi ses igen nästa år. Ambitionen är att den här konferensen ska hållas årligen, och att Visby kommer att vara värd även nästa år, säger Nora Olofsson. Region Gotland, Science Park Gotland, Swedavia Visby, Svenska Spel och Transportföretagen, har gemensamt stått som arrangörer för konferensen. --- --- ---
Läs mer:
"Elflyg – det kan vara i Visby det börjar" (Horisont 7 oktober 2024)
Gotland pekas ut för elflygsutveckling (Horisont 25 september 2024)
Gotland först ut med avtal om elflyg (Horisont 27 juni 2024)
— — —
Få Horisonts nyhetssammanfattning varje vardagsmorgon direkt i din mejl – helt gratis! Registrera dig HÄR.