Meny
E-tidning
Annons
Annons

Allmänt

Utredaren: Arlanda kräver stora investeringar

Text Christer Bjöhle Foto Tommy Söderlund Publicerad: 2024-11-14

Utredaren: Arlanda kräver stora investeringar

Bilden: På Tillväxt Gotlands frukostmöte i förra veckan, deltog Arlandautredaren Peter Norman via länk. Foto Tommy Söderlund

. Det kommer att behövas rejäla investeringar i infrastrukturen kring Arlanda för att möta behoven framöver.

Det slår Peter Norman, som arbetar med den så kallade Arlandautredningen, fast.  

Peter Norman är utsedd av regeringen att identifiera och föreslå åtgärder som kan både öka kapaciteten hos och förbättra tillgängligheten för kommunikationerna till och från Arlanda flygplats. Hans rapport ska redovisas i sin helhet först i maj 2025, men redan i dag torsdag presenterade han en delrapport, med fokus på järnvägstrafiken till och från flygplatsen. Gotland nämns inte specifikt i rapporten, men Peter Norman – som själv är deltidsgotlänning – har tidigare påpekat att gotlänningarna är de som drabbas hårdast av att uppgörelsen mellan flygbolagen BRA och SAS gör att Arlanda blir den flygplats som även gotlänningar lär få räkna med att flyga till och från framöver. ”När allt flyg samlas på Arlanda blir det lite bättre för dem som ska vidare till andra destinationer, medan de som bara ska till Stockholm får det lite sämre. Och av de som får det sämre är det gotlänningarna som får det allra sämst, i form av längre restid, längre ledtid på flygplatsen och dyrare resor in till Stockholm”, slog Peter Norman fast när han via länk deltog i Tillväxt Gotlands frukostmöte om flyget i förra veckan. –Gotlänningarna är de som i någon mening blir mest misshandlade av trafikomläggningen till Arlanda, så det gäller att hitta det minst dåliga, säger Peter Norman till Horisont på torsdagskvällen efter att precis tagit sig via kollektivtrafiken till Bromma för att därifrån flyga till Visby. Innan han kom så långt hade han precis överlämnat sin delrapport till infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). –Han gillar flygfrågor och tycker att flyget är viktigt, och han verkade nöjd med rapporten, sammanfattar Peter Norman mötet med ministern.

Annons Annons

 

I delrapporten – som alltså inte tar upp tiden i luften eller tiden på flygplatsen, utan bara transporterna till och från flygplatsen – skriver nu Peter Norman att det nuvarande järnvägssystemet till vissa delar är både opålitligt och sårbart. ”Jag kan konstatera att det i järnvägssystemet till och från Arlanda flygplats råder betydande utmaningar. Kapaciteten i systemet är i delar utnyttjad till stor del och det finns betydande brister i transporternas tillförlitlighet och robusthet, vilket inverkar menligt på konkurrens­kraften för Arlanda flygplats. Samtidigt förväntas efterfrågan på transporter att öka, såväl inom flygtrafiken som i väg- och järnvägssystemet”, skriver han, och fortsätter:

”Det kommer att krävas betydande investeringsåtgärder för att möta de framtida behoven. Jag bedömer att det finns behov av ökade insatser för att vårda den befintliga järnvägen, att nyttja kapaciteten i järnvägsnätet på ett effektivare sätt, att förstärka kapaciteten både i stråk och i vissa noder och att underlätta för resenärerna att resa kollektivt med järnväg.”

 

Flygande gotlänningar lär dock få vänta på förändringar i samband med sina flygningar till Arlanda. Peter Norman föreslår för regeringen redan nu bland annat att avtalet med tåget till Arlanda borde omförhandlas snarast, för att få till en högre turtäthet och lägre priser. –Tidigare har det varit oklart om man har kunnat omförhandla det redan nu, men det är nu utrett att det går – och då bör man göra det nu för att så att säga få ut så mycket som möjligt av det, säger han. I mars kommer ännu en delrapport från Peter Norman; den fokuserar på vägtransporter. Senast 31 maj redovisas slutrapporten. — — —

Läs mer: 

Flygkonferens planerar redan en fortsättning (Horisont 13 november 2024)

”Elflyg – det kan vara i Visby det börjar” (Horisont 7 oktober 2024)

Gotland pekas ut för elflygsutveckling (Horisont 25 september 2024)

Gotland först ut med avtal om elflyg (Horisont 27 juni 2024)

— — —

Prenumerera och få tillgång till den här och många, många andra artiklar genom att klicka här. — — —

Teckna dig för Horisonts nyhetsbrev och få en nyhetssammanfattning i mejlen varje vardagsmorgon, helt gratis!

Annons Annons
Annons Annons
Annons
Annons

Horisont magasin

Gotländska nyheter och fördjupningar

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Christer Bjöhle

Adress: Nyhetsmagasinet Horisont/ H Press AB
Gotlands Kulturrum
Specksrum 6
621 55 Visby
Epost: redaktion@hpress.se 
Telefon: +46 (0)70-288 52 28

Organisationsnummer: 556949-2316

© H Press AB - 2024