År 2030 ska hamnen i Kappelshamn vara renoverad för att uppfylla Försvarsmaktens behov – men också fungera som civil reservhamn.
Totalkostnaden beräknas till 265 till 360 miljoner kronor.
I våras tilldelades Trafikverket uppdraget av regeringen att undersöka och utreda möjligheterna att rusta upp hamnen i Kappelshamn till en nivå som både uppfyller Försvarsmaktens behov och samtidigt håller den standard som krävs för att hamnen ska kunna fungera som reservhamn för den ordinarie, civila färjetrafiken – alltså i praktiken kunna ta emot Destination Gotlands fartyg. I fredags var Trafikverket klara med en delredovisning, som dels går igenom vilka åtgärder som behöver göras, dels beräknar kostnaderna. Trafikverket har i detta första skede haft hjälp av såväl Försvarsmakten som Sjöfartsverket och Fortifikationsverket. Vad gäller själva farleden, in i Kappelshamnsviken fram till själva hamnen, så behöver den både breddas och göras djupare för att kunna ta emot Destination Gotlands stora fartyg. Planeringsåtgärderna inför muddringsarbetet beräknas kosta 21 miljoner kronor och föreslås fördelas över åren 2024–2027. Kostnaden för den faktiska muddringen bedöms landa på 80 miljoner kronor. Det som kostar mest är dock inte arbetet i farleden, utan de åtgärder som krävs i själva hamnområdet för att få hamnen att säkerställa försvarets behov. Här är bedömningen att kostnaden landar på mellan 165 och 260 miljoner kronor. "Genomförd projektering krävs för att kostnaden ska kunna preciseras ytterligare", skriver Trafikverket i sin rapport. Försvarsmaktens önskemål är att hamnen ska vara redo för militär verksamhet till år 2030, och planen är att den samtidigt rustas som reservhamn för färjetrafiken.
Trafikverket bedömer tidsplanen som möjlig, så länge arbetet kan fortgå utan uppehåll; för att upprätthålla detta ber Trafikverket om att få ett nytt regeringsuppdrag för själva genomförandet – uppdraget hittills har varit av förberedande och utredande karaktär – senast hösten 2025. Då behöver också beslut om finansiering finnas på plats, menar myndigheten, för att man ska kunna inleda arbetet med tillstånd och överenskommelser. "Vi är glada från Region Gotlands håll att arbetet med reservhamnen går framåt. Regionen har arbetat länge för detta och har stöttat och kommer fortsätta stödja de nationella myndigheterna i arbetet med att etablera en reservhamn på Gotland. En reservhamn är nödvändig både för Gotlands krisberedskap och totalförsvarsförmåga, så nu ser vi fram emot ett officiellt beslut om att hamnen ska byggas", säger Meit Fohlin (S), regionstyrelsens ordförande, i ett pressmeddelande. — — —
Prenumerera och få tillgång till den här och många, många andra artiklar genom att klicka här. — — —
Teckna dig för Horisonts nyhetsbrev och få en nyhetssammanfattning i mejlen varje vardagsmorgon, helt gratis!