Polisen har avslutat brottsplatsundersökningen vid de skadade undervattenskablarna i Östersjön.
Samtidigt kommer uppgifter om att det kinesiska fartyg som tros ligga bakom kabelbrotten släpat ett ankare efter sig i 16 mil.
Kort efter att det framkommit att två undervattenskablar, en mellan Gotland och Litauen och en mellan Finland och Tyskland, skadats för cirka en vecka sedan, inledde polisen i Sverige en utredning om misstänkt sabotage. Man påbörjade då också en brottsplatsundersökning för att försöka utröna hur kablarna faktiskt hade skadats, och tidigt misstänktes ett kinesiskt fartyg ha med saken att göra. I dag onsdag meddelar polisen att brottsplatsundersökningen är klar. Förundersökningen om sabotage kvarstår, i båda fallen. "Förundersökningen inleddes eftersom det inte kan uteslutas att kablarna har skadats avsiktligt. Brottsrubriceringen är alltså i nuläget sabotage, men detta kan komma att ändras", säger Per Engström, kommenderingschef vid Noa i ett pressmeddelande.
Det kinesiska fartyget är inte avskrivet från misstankar. Aftonbladet uppger att Wall Street Journal har rapporterat om att Yi Peng 3, som det aktuella kinesiska fartyget heter, kan ha släpat ett ankare efter sig längs botten så långt som 16 mil genom Östersjön. Det 225 meter långa fraktfartyget låg på onsdagseftermiddagen ankrat i Kattegatt, mitt emellan Sverige och Danmark i höjd med Ängelholm.
— — —
Läs mer:
Kabel till Gotland tros ha saboterats (Horisont 20 november 2024)
— — —
Prenumerera och få tillgång till den här och många, många andra artiklar genom att klicka här.
— — —
Teckna dig för Horisonts nyhetsbrev och få en nyhetssammanfattning i mejlen varje vardagsmorgon, helt gratis!