Det kommer att bli enklare men dyrare att åka buss på Gotland nästa år.
Regionstyrelsen föreslår ny taxa och nytt biljettupplägg för den gotländska kollektivtrafiken.
Innan pandemin var priserna i den gotländska kollektivtrafiken baserade på hur många kilometer din resa var. Under pandemin ändrades till en enhetlig taxa, där priset var detsamma oavsett om du reste kort eller lång sträcka. Detta var tänkt att vara en tillfällig lösning, men denna så kallade enhetstaxa gäller ännu.
Men 2025 ska en ny modell tas i bruk. Gotland kommer då att delas in i två zoner; zon A omfattar Visby med omnejd, inom en radie av cirka åtta kilometer med Visby busstation som utgångspunkt, och zon B utgörs av resten av Gotland. Biljett kommer att kunna köpas för endera zon A, zon B, eller båda.
Genom att dela upp ön i zoner behöver resenären inte lösa biljett för hela ön om man bara ska resa en kortare sträcka, motiverar man ändringen.
"Detta gynnar resenärer på korta och medellånga sträckor som exempelvis Gråbo-Visby lasarett, Slite-Fårösund och Hemse-Stånga", skriver regionstyrelsen i beslutet.
Det nya systemet innebär att antalet olika varianter av biljetter minskar från 90 i dagsläget till 20, vilket "ger ett mer överskådligt biljettutbud som blir lättare att överblicka för resenärerna", menar man, och lyfter att det särskilt gynnar resenärer som är ovana att resa kollektivt.
I samband med förändringen blir det också något dyrare att åka kollektivt, vilket man motiverar med att taxorna inte har ändrats sedan 2017. "Taxorna ligger fortfarande på en låg nivå jämfört med övriga Sverige", konstaterar regionstyrelsen i beslutet.
Tekniska nämnden, som har arbetat fram förslaget, gör en prognos som säger att biljettintäkterna kommer att öka med fyra till fem miljoner kronor per år, detta inräknat en viss minskning av antalet resande inledningsvis till följd av det höjda priset. Detta kommer dock att återhämta sig, bedömer man, bland annat eftersom även kostnader för resor med egen bil har ökat på senare tid.
Man vill också höja "tilläggsavgiften för resenärer som saknar giltigt färdbevis", det vill säga bötesbeloppet för den som försöker åka buss utan biljett, till 1000 kronor, vilket sägs ligga i nivå med motsvarande straffbelopp i övriga delar av landet.
Enligt förslaget måste dessa förändringar börja förmedlas till gotlänningarna i god tid innan genomförandet, och även en tid efter att ändringarna trätt i kraft. Tekniska nämnden bedömer att 1 mars 2025 är ett bra startdatum, förutsatt att regionfullmäktige beslutar enligt förslaget på sitt sista sammanträde 2024, vilket äger rum den 16 december.
— — —
Prenumerera och få tillgång till den här och många, många andra artiklar genom att klicka här.
— — —
Teckna dig för Horisonts nyhetsbrev och få en nyhetssammanfattning i mejlen varje vardagsmorgon, helt gratis!