Meny
E-tidning
Annons
Annons

Samhälle & politik

Konkurrensverket säger ja till SAS-BRA-samarbete

Text Christer Bjöhle Publicerad: 2024-12-18

Konkurrensverket har haft samarbetsavtalet mellan flygbolagen SAS och BRA under lupp sedan affären blev känd. 

Men nu slår verket fast att man inte kommer att gå vidare med ärendet. 

När samarbetsavtalet mellan flygbolagen BRA och SAS blev känt, väcktes snabbt en oro för att affären skulle påverka konkurrensen negativt, vilket i så fall skulle försämra förutsättningarna för resenärerna. Affären blev därför också ett potentiellt ärende för Konkurrensverket.

Samarbetsavtalet innebar att BRA:s kommersiella verksamhet skulle upphöra och att BRA i stället blev underleverantör till SAS. I branschen kallas förfarandet, när ett bolag hyr in både plan och personal, ett "wet lease"-avtal. Flygbolaget Norwegians vd Geir Karlsen varnade för höjda priser och sämre tillgänglighet för passagerarna och slog fast att "det blir monopol" i en intervju med affärssajten realtid.se.

BRA:s huvudägare Per G Braathen ansåg dock inte att affären borde vara ett fall för Konkurrensverket, och han avsåg därmed inte rapportera in avtalet till verket vilket annars borde göras. Konkurrensverket har dock haft koll på fallet ändå, och har sagt sig ha möjlighet att ingripa om affären har "konkurrensbegränsande effekter".

Annons Annons

"Vi har det på vår radar", har Konkurrensverkets enhetschef Grant McKelvey sagt till TT.

 

Men nu står det alltså klart att Konkurrensverket inte kommer att ingripa. Trots varningarna om att SAS får en monopolliknande ställning inom det svenska inrikesflyget, väljer nu Konkurrensverket att inte inleda en djupare granskning av fallet.

Efter en förstudie av samarbetsavtalet presenterade verket i går tisdag sitt beslut: Konkurrensverket avslutar ärendet och kommer inte att djupare utreda om det finns risk för lägre konkurrens och därmed försämringar för resenärer. Som bakgrund till sitt beslut har Konkurrensverket bland annat krävt in handlingar och uppgifter från de båda bolagen men också varit i kontakt med andra bolag och med Transportstyrelsen.

Som argument för beslutet att inte utreda vidare, lägger Konkurrensverket bland annat fram det faktum att BRA utan avtalet hade riskerat konkurs. "Det finns risk för att de (BRA, reds anm) inte fortsatt hade använts i linjetrafik på den svenska marknaden eftersom BRA utan avtalen hade riskerat att försättas i konkurs", skriver man.

Beslutet att avsluta ärendet innebär också att Konkurrensverket inte tar ställning till om samarbetet strider mot konkurrensreglerna, bara att man inte går vidare med fallet.

 

— — —

PRENUMERERA för att få tillgång till Horisont magasin och allt premiummaterial på sajten.

— — —

HORISONTS NYHETSBREV skickas ut helt gratis varje vardagsmorgon med en sammanfattning av de senaste Gotlandsnyheterna. Registrera dig via länken.

Annons Annons

Teckna dig för Horisonts nyhetsbrev!

Få en nyhetssammanfattning i mejlen varje vardagsmorgon, helt gratis!

Anmäl dig här
Annons Annons
Annons
Annons

Horisont magasin

Gotländska nyheter och fördjupningar

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Christer Bjöhle

Adress: Nyhetsmagasinet Horisont/ H Press AB
Gotlands Kulturrum
Specksrum 6
621 55 Visby
Epost: redaktion@hpress.se 
Telefon: +46 (0)70-288 52 28

Organisationsnummer: 556949-2316

© H Press AB - 2024