Hösten och vintern 2024 blev en orolig tid för den gotländska flygtrafiken.
BRA annonserade att man skulle gå samman med SAS och därmed lägga ned sin egen flygtrafik, SAS ställde sedan in större delen av av sina avgångar till och från ön under resten av året, och framtiden för Bromma flygplats var minst sagt osäker.
Vården stod utan dagliga transporter av blod, analyser och mediciner, och såväl näringslivet som regionen och landshövdingen varnade för allvarliga samhällsförsämringar.
Samtidigt står Gotland fast vid ambitionen att ha kommersiella elflyg i luften inom bara några år, näringslivet inom flera regioner har gått samman för att sätta press på regeringen, även icke-gotländska riksdagsledamöter har lyft flygets betydelse för Gotland.
Ansvarig minister, infrastrukturminister Andreas Carlson, säger till Horisont att Gotland har ett strategiskt läge och en särskild situation, men i övrigt refererar han gärna till färjetrafiken när det gäller speciallösningar för ö-regionen.
I nyligen utkomna Horisont nr 75/ vintern 2024-2025, publicerar vi en lång artikel om hösten som slog undan benen för den gotländska flygtrafiken.
— — —
PRENUMERERA för att få tillgång till Horisont magasin och allt premiummaterial på sajten.
— — —
HORISONTS NYHETSBREV skickas ut helt gratis varje vardagsmorgon med en sammanfattning av de senaste Gotlandsnyheterna.
Registrera dig via länken.