Flygsbranschen börjar själv ställa om från fokus på rena elflyg till plan som drivs med både el och traditionellt bränsle.
Hajpen kring elflyg har börjat avta, anser Jonas Åkerman, forskningsledare vid KTH.
Elflyget har utropats som en klimatsmart lösning för inrikesflyg på kortare sträckor, men nu har branschen själv riktat om sitt fokus, rapporterar Dagens Nyheter.
Som Horisont har berättat i flera artiklar (se länkar nedan) har Region Gotland skrivit avtal med två olika elflygsaktörer, dels svenska Heart Aerospace och dels danska Elfly. Heart Aerospace har haft som ambition att ha ett elflyg i kommersiell trafik till 2026, och Elfly har satt sitt motsvarande mål till senast 2030.
Elflyg-branschen har pekat ut just Gotland som den ultimata försökskaninen i sammanhanget, med tanke på det korta avståndet till fastlandsflygplatserna, och Gotland har själv satt som mål att senast 2028 ha eldrivet flyg mellan ön och fastlandet. "Det kanske är lite friskt vågat, men vi har ändå satt det målet för att komma igång", sade regionstyrelsens ordförande Meit Fohlin (S) till Horisont i mitten av december.
Det är inte bara Gotland som satt stor tilltro till elflyget – statsminister Ulf Kristersson (M) tog ett elflyg till Gotland under Almedalsveckan 2023. "Det är alldeles uppenbart att kan man göra det skalbart så tror jag att framtiden för kortdistansflygningar finns här", sade han i samband med den resan, rapporterar DN.
Regeringens mål har varit att inrikesflyget ska vara fossilfritt till 2030, och allt flyg, både in- och utrikes, till 2045.
Men nu börjar flygbranschen själv svaja; i branschorganisationen Svenskt Flygs rapport "Färdplan för fossilfri konkurrenskraft" pekas elflyg ut som lämpliga för resor upp till 20 mil – som jämförelse kan nämnas att mellan Visby och Bromma är det knappt 220 kilometer och mellan Visby och Arlanda knappt 250 kilometer – men att utsläppen från resor av den distansen redan är mycket små och utgör en liten del av flygets klimatpåverkan, skriver DN.
Branschen har i stället börja blicka mot hybridflygplan snarare än rena elflyg, och just bolaget Heart Aerospace – som Gotland har avtal med och som tidigare haft ambitionen att ha ett helt eldrivet flygplan i luften 2026 – har nu skrivit om sin målsättning. Nu gäller i stället att Heart Aerospace ska ha ett hybridflyg, allt plan som drivs med både el och traditionellt flygbränsle, i luften till 2029.
"Det har varit en väldig hajp kring elflyget, men jag uppfattar att den har avtagit", säger Jonas Åkerman, forskningsledare i strategiska hållbarhetsstudier vid KTH, Kungliga tekniska högskolan, till DN, och tror snarare att elflygen kommer att nyttjas i stället för marktransporter på mycket kortare sträckor – som mellan Heathrow och London, alltså mellan Londons flygplats och Londons centrum.
"Det är snarare som helikoptrar, och rika personer som tar egna helikoptrar har funnits länge", säger han i DN-intervjun.
Region Gotland har dock inte aviserat någon förändring i sin elflygsambition. I februari åker representanter från Gotland till en elflygskonferens i norra Norge, dit arrangören bjudit in bland andra Gotland.
— — —
Läs mer:
PREMIUM: Regioner går samman för inrikesflyget (Horisont nr 75/ 27 december 2024)
Gotland till Norge för elflygssamverkan (Horisont 12 december 2024)
Flygkonferens planerar redan fortsättning (Horisont 13 november 2024)
"Elflyg – det kan vara i Visby det börjar" (Horisont 7 oktober 2024)
Gotland pekas ut för elflygsutveckling (Horisont 25 september 2024)
Gotland först ut med avtal om elflyg (Horisont 27 juni 2024)
— — —
PRENUMERERA för att få tillgång till Horisont magasin och allt premiummaterial på sajten.
— — —
HORISONTS NYHETSBREV skickas ut helt gratis varje vardagsmorgon med en sammanfattning av de senaste Gotlandsnyheterna. Registrera dig via länken.