Regionstyrelsen har fått två olika rapporter gällande öns flygtrafik på sitt bord på senare tid.
Ingen av dem är politikerna särskilt nöjda med.
Med anledning av turbulensen kring flygtrafiken mellan Visby och Stockholm i vinter beställde Region Gotland en rapport om förutsättningarna att återuppta en flyglinje mellan Visby och Bromma.
Det bolag som vann upphandlingen med billigaste budet, var en del av de entreprenörer som låg bakom Gotlandsflyg och senare Air Gotland, bland andra Ola Mattsson och Pigge Werkelin. Rapporten fick skarp kritik för att vara både partisk och felaktig, bland annat av SAS.
– Den är skriven som den är, väldigt vinklad. Men det finns sånt i den som verkligen är intressant; även om det är vinklad information så är det värdefullt, säger regionstyrelsens ordförande Meit Fohlin (S) till Horisont.
På regionstyrelsens sammanträde i går togs därmed rapporten emot, för det fortsatta arbetet med flygtrafiken till och från ön.
Denna lokala flygrapport var dock inte den enda rapporten i ämnet på regionstyrelsens bord. På mötet behandlades också en rapport från Trafikverket. Myndigheten håller på med en analys av vilka åtgärder som krävs för en hållbar, långsiktig tillgänglighet mellan Gotland och fastlandet, både med flyg och färja.
Gotlands regionstyrelseförvaltning har varit delaktig i arbetsprocessen i över ett år och har fått lämna synpunkter och komma med förslag.
Meit Fohlin och övriga politiker i regionstyrelsen hade hoppats mycket på den rapporten, att den skulle ge nyttig och detaljerad information som kan förbättra förutsättningarna framöver. Men rapporten var en besvikelse när regionstyrelsen nu fick den.
– Vi hade förhoppningar om att den skulle ge mer, men jag tycker att den är för ytlig. Den landar inte i något som vi har användning för; den handlar lika mycket om hur det är i Oskarshamn som om hur dyrt det är att köpa biljetter för gotlänningar, säger Meit Fohlin besviket.
– Vi hoppades att Trafikverket skulle ta höjd för utvecklingen på Gotland. Men priserna för att resa till Gotland nämns knappt, och konsekvenserna för att Bromma försvinner nämns tas inte upp.
Trafikverket kommer att fortsätta arbeta med analysen av hållbara och långsiktiga transporter.
— — —
Läs mer:
PREMIUM: Västflyg lockas av Visby–Bromma (Horisont 27 januari 2025)
Rapport om Bromma kritiseras av SAS (Horisont 24 januari 2024)
SAS: "Arlanda Express måste bli billigare" (Horisont 3 januari 2025)
PREMIUM: Regioner går samman för flyget (Horisont nr 75/ vintern 2024-2025)
Hjärtformation avslutade sista Brommaturen (Horisont 31 december 2024)
Ministerns svar sågas: "Totalt ansvarslöst" (Horisont 30 december 2024)
Resebranschen ställer sig bakom Arlandautredning (Horisont 3 december 2024)
Utredaren: Arlanda kräver stora investeringar (Horisont 14 november 2024)
Flygkonferens planerar redan fortsättning (Horisont 13 november 2024)
"Gotlänningar är de som får det sämst" (Horisont 11 november 2024)
Flyg-vd sågar intresset för Bromma (Horisont 24 oktober 2024)
Flygchefer på Gotland om flygets framtid (Horisont 22 oktober 2024)
"Elflyg – det kan vara i Visby det börjar" (Horisont 7 oktober 2024)
Beskedet: Ingen tidigare stängning av Bromma (Horisont 3 oktober 2024)
SAS ställer in nästan alla flyg till Gotland (Horisont 26 september 2024)
Gotland pekas ut för elflygsutveckling (Horisont 25 september 2024)
"Visby är den flygplats det slår hårdast mot" (Horisont 24 september 2024)
Gotlandsflygs grundare vill rädda Brommaflyget (Horisont 23 september 2024)
Gotland först ut med avtal om elflyg (Horisont 27 juni 2024)
— — —
PRENUMERERA för att få tillgång till Horisont magasin och allt premiummaterial på sajten.
— — —
HORISONTS NYHETSBREV skickas ut helt gratis varje vardagsmorgon med en sammanfattning av de senaste Gotlandsnyheterna. Registrera dig via länken.