Meny
E-tidning
Annons
Annons

Samhälle & politik

”Kryssningskajen medför allt högre kostnader”

Text Christer Bjöhle Foto pressbild CMP Publicerad: 2025-02-07

”Kryssningskajen medför allt högre kostnader”

Infrastrukturen kring kryssningskajen kostar gotlänningarna allt mer pengar. Om man inte lyckas driva igenom ett tilläggsavtal om högre intäkter med nuvarande operatören, är en variant att Region Gotland själv tar över driften av kryssningskajen.  

Det är kontentan av en skrivelse från tjänstemän på tekniska förvaltningen. 

Kryssningskajen i Visby ägs i dag av Region Gotland medan driften sköts av bolaget CMP, Copenhagen Malmo Port, vilket som namnet antyder också driver kryssningskajer i Köpenhamn och Malmö. Upplägget baseras på det nyttjanderättsavtal som skrevs mellan parterna 2014 och började gälla 2018 då kajen stod klar.

Detta avtal löper i 20 år om ingen av parterna flaggar för något annat, men det kan sägas upp i förtid senast 31 mars i år och har i så fall en uppsägningstid på åtta år. Det ursprungliga avtalet baserades på en investeringskostnad på 250 miljoner kronor och en avskrivningstid på 45 år, vilket skulle ge en årlig hyra på drygt 9,3 miljoner kronor under hela avtalstiden. Eftersom kajbygget blev dyrare än planerat, skrevs dock 2020 ett tilläggsavtal som justerade kostnaden till 304 miljoner kronor och avskrivningstiden till 50 år.

När avtalet skrevs uppskattades att antalet kryssningsbesökare skulle överstiga 100 000 personer inom fem år och överstiga 150 000 besökare inom tio år.

I själva verket gick det mycket snabbare än så; invigningsåret 2018 uppgick antalet kryssningsbesökare i Visby till 76 000, och redan året därpå passerades 100 000 besökare. Pandemiåret 2020 får ses som en parantes, men 2021 var man nästan uppe i de siffror som man uppskattade att nå efter tio år; 147 812 passagerare klev i land i Visby via kryssningsfartyg 2021.

2022 blev ett rekordår, med 184 000 besökare. I förfjol och i fjol landade siffran på cirka 170 000, om man väntar sig en ökning i år.

 

Allt detta sammantaget konstaterar nu tjänstemän inom Region Gotlands tekniska förvaltning, till vilken kryssningskajen hör, att kajen kräver allt mer investeringar i bland annat infrastruktur vilket kostar de gotländska skattebetalarna allt mer pengar. Detta trots att det redan från början slogs fast att investeringen i en kryssningskaj inte skulle belasta det allmänna skattekollektivet på Gotland; i underlaget till det regionfullmäktigemöte 2014 då nyttjanderättsavtalet klubbades, står bland annat att ”kostnadsneutraliteten har varit av avgörande betydelse för att investeringen i sig inte skall ske på bekostnad av andra regionala verksamheter så som skola, vård och omsorg”.

Nu skriver tjänstemännen i sin skrivelse till politikerna i tekniska nämnden att ”kryssningstrafiken via kryssningskajen medför allt högre kostnader för Region Gotland”.

Annons Annons

Teckna dig för Horisonts nyhetsbrev!

Få en nyhetssammanfattning i mejlen varje vardagsmorgon, helt gratis!

Anmäl dig här
Annons Annons
Annons
Annons

Horisont magasin

Gotländska nyheter och fördjupningar

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Christer Bjöhle

Adress: Nyhetsmagasinet Horisont/ H Press AB
Gotlands Kulturrum
Specksrum 6
621 55 Visby
Epost: redaktion@hpress.se 
Telefon: +46 (0)70-288 52 28

Organisationsnummer: 556949-2316

© H Press AB - 2025