Gotlandsbolaget har beställt en katamaran som beskrivs som en milstolpe i bolagets 160-åriga historia.
Den kommer att gå i Gotlandstrafiken parallellt med nuvarande färjor från 2029 – men inte året om, utan under högsäsong.
Gotlandsbolaget har i flera år förberett, utvecklat och arbetat för sin nästa storsatsning, katamaranen Gotland Horizon X som ses som nästa generation fartyg till Gotlandstrafiken. I veckan nådde allt förarbete sitt slut och bolaget lade en formell beställning; den nya katamaranen ska byggas av det australiensiska varvet Austral, som beskrivs som ledande inom utvecklingen av just katamaraner, alltså fartyg med två skrov.
Gotland Horizon X, som blir 130 meter lång, rymmer 1500 passagerare och 400 personbilar. Fartyget kommer att kunna drivas med flera olika bränslen, främst fossilfria, och beskrivs av Gotlandsbolaget som ett avgörande steg i bolagets satsning på att sänka sin klimatpåverkan och så småningom nå klimatneutralitet.
–Horizon X är ett avgörande steg i vår resa mot klimatneutrala överfarter, säger Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget, som beskriver detta som en milstolpe i Gotlandsbolagets 160-åriga historia.
–Detta är signifikant i vår historia, jämförbart med när vi införde roro-fartyg på 1960-talet eller snabbgående fartyg 2003. Och nu kommer alltså ett fartyg som erbjuder klimatneutrala resor – det är en milstolpe, säger Håkan Johansson.
Kostnaden för det nya fartyget kommer att landa på svindlande 1,7 till 1,9 miljarder kronor; den mer exakta slutnotan avgörs av bland annat hur växelkurserna står när det är dags för betalning. Summan kan jämföras med de nuvarande fartygen i Gotlandstrafiken, M/S Gotland och M/S Visby, som kostade uppemot en och en halv miljard kronor styck.
Hoizon-fartyget kommer att levereras 2028 för att ingå i turlistan från våren 2029, vilket innebär ett par år in i nästa avtalsperiod – som Gotlandsbolaget förra sommaren vann upphandlingen av via sitt nybildade danska bolag. Satsningen är dock betydligt mer långsiktig än en avtalsperiod, menar Håkan Johansson:
–Vi vann upphandlingen i fjol, och det är vi väldigt glada över, men som investering betraktat är detta mycket mer långsiktigt än en avtalsperiod. Vi tror att Gotland kommer att fortsätta utvecklas och vara en attraktiv plats, att fler vill besöka Gotland och att fler vill flytta till Gotland. Dessutom kommer att komma ökade kostnader kopplade till att driva fartyg med fossila bränslen.
Den stora investeringen till trots kommer Gotland Horizon X sannolikt dock inte att användas året om.
Vid tidigare nybyggnationer av fartyg har Gotlandsbolag ofta köpt in två fartyg i nära anslutning till varandra, som med nuvarande M/S Gotland och M/S Visby, men någon mer katamaran är inte att räkna med.
Horizon-katamaranen kommer i stället att komplettera Gotland- och Visby-fartygen på samma sätt som det äldre fartyget M/S Drotten gör i dag. Det vill säga fungera som ett tredje fartyg under högsäsong.
–Det nya fartyget ersätter i första hand Drotten och blir ett säsongsfartyg. Men vi jobbar också med att förlänga säsongen, så vi räknar med längre säsong för katamaranen än vad vi har med Drotten i dag, säger Håkan Johansson.
Något man inte kommer runt är det faktum att katamaraner inte är isklassade, vilket är en säkerhetsklassning som krävs för att ett fartyg ska få gå i vatten med isbildning. Nu sker inte isbildning på Östersjön särskilt ofta, men det är ändå en begränsning som gör att Horizon X inte kan förväntas köras hela året om.
Gotlandsbolaget har fått en del reaktioner på att man beställer en katamaran, eftersom den fartygstypen i mångas ögon – oaktat just isklassningen – har svårare att ge behagliga överfarter i sämre väder. Håkan Johansson menar dock att man inte kan jämföra äldre modeller av katamaran med den som nu ska byggas.
–Den allra första katamaranen som användes av Gotlandsbolaget hette Vindile och var 37 meter lång. Nästa vi använde var 88 meter lång, och den här nya är 130 meter. Storleken gör väldigt mycket för komforten, och dessutom är stabilisatorer och annan utrustning betydligt bättre nu. Så som katamaran betraktat går den mycket mer stabilt än de äldre katamaranerna vi haft, det går inte att jämföra, säger Håkan Johansson.
— — —
Läs mer:
DG vinner färjetrafiken igen – via danskregistrerat dotterbolag (Horisont 24 juni 2024)
— — —
PRENUMERERA för att få tillgång till Horisont magasin och allt premiummaterial på sajten.
— — —
HORISONTS NYHETSBREV skickas ut helt gratis varje vardagsmorgon med en sammanfattning av de senaste Gotlandsnyheterna. Registrera dig via länken.