Meny
E-tidning
Annons
Annons

Kultur & nöje

Kulturkrönika: Korsbefrukta mer

Text Christopher-Robin Maurin/ krönikör Publicerad för 13 timmar sedan

Kulturkrönika: Korsbefrukta mer

ROXYS KULTURKRÖNIKA 2025-03-14: Jag jobbar som AD, grafisk formgivare och kommunikationsexpert.

–Äh men du jobbar ju mer med media, säger en del.

–Fast du jobbar väl med reklam, säger andra.

Sanningen är nog den att jag gör allt det där i en enda röra. Eller röra är fel ord. I mitt huvud är det tämligen glasklart vad jag – och mina kollegor i branschen gör – det är bara etiketteringen som är en smula komplicerad.

Förr låg allting i sina yrkesmässiga fack. Du gjorde ditt och jag gjorde mitt. Nu för tiden flyter allt ihop till stora jobbsjok. På min första reklambyrå hade vi ett tiotal olika titlar: AD (art director), creative director, faktor, originalare, AD-ass, copywriter, animatör, UX-specialist, programmerare med mera med mera. Många av de här titlarna har nu flutit ihop och bildat tre stora ykressmässiga öar: form, text och interaktivt.

Som AD måste du nu allt som oftast vara din egen originalare, animatör och faktor. Mycket sällan finns någon ad-ass att bli assisterad av. Dessutom finns nog ingen AD av idag som inte i tid och otid skriver copy. Eller klipper film och gör animeringar.

Tidens tand och så vidare, men missförstå mig inte! Jag tycker att utvecklingen är bra. Korsbefruktningen har, påtvingad av alltings framåtrörelse, gjort att jag idag 2025 ställs inför helt andra kommunikativa utmaningar än jag kanske gjorde när jag 1998 klev in genom dörren på min första reklambyrå, på Valhallavägen i Stockholm.

Den här över tid framväxande ständiga omformningen av min bransch har gjort att vi alla är skarpare nu. Inte nödvändigtvis bättre formgivare och copywriters men vi har en splitvision vi inte hade 1998. Påtvingad splitvision visserligen, men ändock.

Givetvis har jag har genom mina år i yrket stött på en handfull bakåtsträvare och det-var-bättre-förr:are.

Annons Annons

Men dom har fel! Vi har tvingats att behöva förstå betydligt bredare delar av yrket än de spjutspetsar vi var för 25 år sedan. Det har gjort oss alla – nästan utan undantag – till bättre yrkesmänniskor.

Och det här sträcker sig så klart långt utanför just reklambranschen. Eller ens yrkeskårer. Alla vet väl att man blir bättre på alla bollsporter om man spenderar mycket tid med en boll. Det finns till och med ett namn för det: bollsinne.

Alla vet att man blir bättre på alla instrument om man spenderar mycket tid med ett. Det finns ett namn för det också: musikalitet.

Kontentan av det hela är att korsbefruktningar belönar sig. För att bli lite bättre på just det du vill – spendera tid på att lära dig något angränsande. Allting hänger ändå ihop. Korsbefrukta mer; det kan vara en bra paroll att hålla i handen när det stramas åt både inrikespolitiskt och internationellt. Korsbefruktningen stärker oss i längden. Både som art directors och som människor.

VECKANS KULTURTIPS:

KRÖNIKÖR | Christopher-Robin Maurin, grafisk formgivare och gitarrist.

KRÖNIKA | Varje fredag publicerar Horisont en kulturkrönika från kulturföreningen Roxy. De åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

— — —

PRENUMERERA för att få tillgång till Horisont magasin och allt premiummaterial på sajten.

— — —

HORISONTS NYHETSBREV skickas ut helt gratis varje vardagsmorgon med en sammanfattning av de senaste Gotlandsnyheterna. Registrera dig via länken.

Annons Annons

Teckna dig för Horisonts nyhetsbrev!

Få en nyhetssammanfattning i mejlen varje vardagsmorgon, helt gratis!

Anmäl dig här
Annons Annons
Annons
Annons

Horisont magasin

Gotländska nyheter och fördjupningar

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Christer Bjöhle

Adress: Nyhetsmagasinet Horisont/ H Press AB
Gotlands Kulturrum
Specksrum 6
621 55 Visby
Epost: redaktion@hpress.se 
Telefon: +46 (0)70-288 52 28

Organisationsnummer: 556949-2316

© H Press AB - 2025