Kampanjen som skulle kora världens fulaste gräsmatta blev viral och nu nomineras Region Gotland till två kategorier inom Stora kommunikationspriset för kampanjen.
Gotland har tidigare utsett Gotlands fulaste gräsmatta i ett led i att uppmärksamma vattenbristen på ön och behovet av att spara på vattnet sommartid. I fjol tog man det hela ett steg längre och utlyste en tävling om världens fulaste gräsmatta.
Initiativet gillas av organisationen Sveriges kommunikatörer som nu nominerar Region Gotland och gräsmattekampanjen i inte mindre än två kategorier inom Stora kommunikationspriset; det handlar om Bästa externa kommunikation samt Framtidspriset.
"Det känns superkul och viktigt för Region Gotland att synas i det här sammanhanget. Vattenbrist är ett akut växande problem.
På Gotland väntar en sommar med historiskt låga vattennivåer. Den här kampanjen är uppe i en räckvidd på över 2,1 miljarder – 1/4 av jordens befolkning! Det ger oss raketbränsle framåt och motiverar oss och andra inom den offentliga sektorn att våga ta plats och kommunicera modigt", säger Mimmi Gibson, marknads- och varumärkesansvarig varumärket Gotland och strateg för attraktionskraft, Region Gotland