Hösten 2024 kom de negativa beskeden kring den svenska inrikes flygtrafiken slag i slag – toppat med Stockholms stads besked om uppsägning av marken där Bromma flygplats ligger.
Nu går Gotland, Skåne och Blekinge samman för att försöka få regeringen att åtminstone hålla Bromma levande till dess avtals-tiden går ut 2038.
Och förhoppningarna om elflyg kvarstår.
Denna artikel publiceras i Horisont nr 75/ vintern 2024-2025.
Beskedet damp ned som en bomb tidigt hösten 2024; flygbolaget BRA, som står för den absoluta merparten av flygtrafiken till och från Gotland, börjar samarbeta med SAS – och i och med det överger man Bromma flygplats och fokuserar all sin verksamhet till SAS huvudsäte Arlanda. Detta drabbar inte bara Gotland, utan stora delar av det svenska inrikesflyget.
Förändringen börjar gälla vid årsskiftet, men reaktionerna lät inte vänta på sig. Både politiker, företagare och privatpersoner vädrade sin oro över att detta innebär en märkbar försämring för gotlänningarnas möjligheter att resa till och från huvudstaden.
Efter beskedet vaknade en nästan 25 år gammal konstellation till liv. Pigge Werkelin och flera av övriga medgrundare av Gotlandsflyg började åter diskutera gotländsk flygtrafik.
År 2001 var det en annan, men liknande, oro som rådde på Gotland, nämligen en oro över de höga priserna inom flygtrafiken. Då hade bolaget Skyways närmast monopol på flygningar till Gotland, och det var så Gotlandsflyg bildades. Lokala entreprenörer gick samman för att skapa konkurrens och pressa priserna, vilket man också lyckades med. Gotlandsflyg levde och verkade fram till 2016, då bolaget införlivades i just BRA, Braathens Regional Airlines, och upphörde som eget bolag.
Samma BRA som snart alltså lämnar den flygplats som de flesta Visbyflygen går till i nuläget.
–Självklart diskuterar vi de här sakerna, men det som förutsätter att vi ska fortsätta jobba är att Gotland står enat och verkligen vill fortsätta köra på Bromma, säger Pigge Werkelin, som var en av medgrundarna av Gotlandsflyg och dess moderbolag Sverigeflyg då för snart 25 år sedan, när Horisont intervjuar honom i september, kort efter BRA:s besked om sitt sammangående med SAS.
Pigge Werkelin var också en av parterna som försökte få bolaget Air Gotland att lyfta för en handfull år sedan, men den gången sänktes bolaget av den andra vågen av covidpandemin. Nu är han alltså inne i sin tredje vända av att upprätthålla en gotländsk flygtrafik. Pigge Werkelin betonar dock att han och ”gänget”, som han kallar dem – dit hör bland andra Michael Juniwik och Ola Mattsson – inte på något vis propsar på att själva bilda ett nytt bolag, men att de däremot mer än gärna bidrar med sin kunskap och sina erfarenheter.
–Det finns otroligt mycket kunskap i det här gänget, och i personerna runt omkring oss. Vi har spetskompetensen, säger han.
Det som krävs, menar han, är en gotländsk enighet. Han drar paralleller till när Sverigeflyg skulle starta trafik i Växjö, och då både kommunen och näringslivet krokade arm för att få till en hållbar lösning.
–Kommunen och regionen, länsstyrelsen, Svenska Spel, militären, universitetet och näringslivet – alla de som flyger mycket och som säger att de vill behålla Brommaflyget måste gå in och förbinda sig att stötta det här, och sedan faktiskt flyga så mycket som de lovar. Det är en sak vad som sägs, en annan vad man faktiskt gör. Men finns bara kunderna så hittar man lösningar på allt annat, som hur själva bolagskonstruktionen skulle se ut. Men som sagt, det kräver att Gotland håller ihop och inte bara vill åka där det är tillfälligt billigast en liten stund, säger Pigge Werkelin.
Han inser att det finns ett problem, även om den där gotländska enigheten infinner sig, och det är planerna på att stänga Bromma flygplats för gott.
–Men indikationerna är att det kommer att ta tid. Även om man så småningom kommer fram till att Bromma flygplats ska stängas så kommer det att ta många år innan det blir verklighet. Så jag tror att man kan säga att relativt länge till kommer det att finnas flyg på Bromma i någon form, säger han.
–Och vi i vår grupp följer det hela nyfiket, vi kan jäkligt mycket och vi är villiga att hjälpa till.
Vid ett möte om flyget, arrangerat av Tillväxt Gotland, deltog bland andra entreprenören Pigge Werkelin och riksdagsledamoten Jesper Skalberg Karlsson (M). Foto Tommy Söderlund.
I diskussionerna och spekulationerna om huruvida det finns något flygbolag skulle kunna tänka sig att återuppta flygningarna mellan Bromma och Visby nämns ofta Amapola. Det är ett av få svenska inrikesbolag som överlevt de senaste årens stålbad inom flygbranschen, och flög mellan Visby och Bromma under pandemiåren, och sköter numera främst de statligt upphandlade linjerna med flygplikt mellan Arlanda och flera norrlandskommuner.
Bolagets vd Erik Salén pratar mer än gärna om svensk flygtrafik, och han skräder inte orden.
–Man kan undra varför gotlänningarna har den här enormt starka vurmen för Bromma, frågar han sig spontant när Horisont ringer upp.